Na naszym blogu czekają na Ciebie eksperckie artykuły, praktyczne porady i analizy, które pomagają lepiej zrozumieć świat biznesu, technologii i rozwoju osobistego. Tworzymy treści oparte na doświadczeniu specjalistów, pełne sprawdzonych informacji i inspiracji do działania. Niezależnie od tego, czy szukasz konkretnych rozwiązań, czy chcesz po prostu poszerzyć horyzonty, znajdziesz tu materiały, które warto poznać.

Do ilu dni urlopu ma prawo pracownik, który po raz pierwszy podejmuje pracę na podstawie stosunku pracy? Na podstawie art. 153 § 1 Kodeksu pracy pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku.
Wyświetlane wyniki: 1-5 z 155

Na przykładzie zakupu wieńca pogrzebowego na pogrzeb pracownika czy członka rodziny pracownika, opłacenia w prasie nekrologu czy kondolencji można stwierdzić, że: zakup jest dla firmy kosztem (powinien być sfinansowany ze środków obrotowych, a nie socjalnych) - nie wynika to wprost z definicji kosztu uzyskania przychodu zawartej w art. 15 ust. 1 ustawy CIT i art. 22 ust. 1 ustawy PIT, ale dla organów podatkowych jest to wydatek, który jest świadczeniem na rzecz pracownika (a te co do zasady są kosztem podatkowym).

Ile godzin mogą pracować osoby legitymujące się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności? Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w przypadku lekkiego stopnia niepełnosprawności czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin w tygodniu.

Kto może złożyć wniosek o wydanie kopii dokumentacji pracowniczej? W myśl art. 94(12) Kodeksu pracy pracodawca wydaje kopię całości lub części dokumentacji pracowniczej na wniosek: 1) pracownika lub byłego pracownika albo; 2) osób, o których mowa w art. 94⁹ § 3 Kodeksu pracy, w przypadku śmierci pracownika lub byłego pracownika. Wniosek taki należy złożyć w postaci papierowej lub elektronicznej.

W ustawach o podatkach dochodowych wprowadzono zasadę, że podatnik wybiera metodę amortyzacji przed jej rozpoczęciem i stosuje ją do pełnego zamortyzowania środka trwałego (art. 16h ust. 2 ustawy CIT i art. 22h ust. 2 ustawy PIT). Oznacza to, że w trakcie amortyzacji nie można już zmienić wybranej metody (chyba że korzystamy z wyjątków dopuszczonych w ustawach).