
Jaka jest wysokość minimalnego wynagrodzenie za pracę w 2026 r.?
Od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4 806 zł. Jest to kwota brutto i dotyczy zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy. Przy zatrudnieniu na 1/2 etatu minimalne wynagrodzenie to kwota 2 403 zł brutto. Należy dodać, że w przypadku niektórych umów cywilnoprawnych (np. umowa zlecenie, umowa o świadczenie usług, kontrakt menadżerski) minimalna stawka godzinowa w 2026 r. wynosi 31,40 zł brutto.
Tak. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wynagrodzenie minimalne było wieloskładnikowe. Wynagrodzenie zasadnicze wcale nie musi być równe minimalnemu. Owszem, to dopuszczalne, ale nie jest konieczne.
W myśl art. 6 ust. 5 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - w skład minimalnego wynagrodzenia za pracę nie wchodzą:
Oznacza to, że zgodna z prawem będzie sytuacja, w której wynagrodzenie zasadnicze w 2026 r. wynosi np. 2 500 zł, dodatek funkcyjny - 1 000 zł, premia - 800 zł, a nagroda - 506 zł.
Żaden powszechnie obowiązujący przepis prawa pracy nie daje jednoznacznej odpowiedzi na wątpliwość dotyczącą opisowej wersji wysokości wynagrodzenia za pracę (np. wynagrodzenie w kwocie aktualnego minimalnego wynagrodzenia za pracę). Kodeks pracy wymaga jedynie, aby umowa o pracę określała m.in. wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Trudno sobie wyobrazić sytuację, w której inspektor pracy uznałby za wykroczenie zapis, zgodnie z którym wynagrodzenie danego pracownika jest równe kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę, ogłaszanego na podstawie odrębnych przepisów (np. rozporządzeniem Rady Ministrów). Bez wątpienia jednak wykroczeniem byłoby niewypłacenie kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Minimalne wynagrodzenie za pracę ma wpływ na wysokość dodatku za pracę w nocy, który obliczany jest poprzez podzielenie wysokości minimalnego wynagrodzenia (w 2026 r. - 4 806 zł) przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu (np. 160 godzin). Następnie uzyskany wynik jest mnożony przez 20%. W efekcie, dodatek za pracę w nocy będzie się różnić w zależności od miesiąca:
Zwiększenie kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie też miało wpływ na inne kwestie, np.: