Masz pytania? Zadzwoń 42 235 30 40 (08:00-15:00)

Przeglądaj
Kadry i płacePodatki i księgowośćZarządzanie zespołami i projektamiIT dla CiebieWellbeingPsychologia i rozwójEkologia i ochrona środowiska
SzkoleniaLive MeetingiWarsztatyKursyBaza wiedzyKonsultacje
Subskrypcje
Pakiet MIXPakiet Podatki i księgowośćPakiet Kadry i płacePakiet Managerski
Darmowa wiedza
BlogNagrania szkoleńDarmowe wydarzenia
O nas
Kontakt
Zaloguj sięPanel klienta
Expert4you

2026 © Copyright

expert4you.pl

Przeglądaj

  • Wszystkie szkolenia
  • Podatki i księgowość
  • Kadry i płace
  • Zarządzanie zespołem i projektami
  • IT dla ciebie
  • Psychologia i rozwój osobisty
  • Ekologia i ochrona środowiska
  • Wellbeing

Jak uczymy

  • Szkolenia
  • Live meetingi
  • Konsultacje
  • Warsztaty
  • Kursy
  • Baza wiedzy

Darmowa wiedza

  • Blog
  • Nagrania szkoleń
  • Darmowe wydarzenia

Subskrypcje

  • Pakiet MIX
  • Pakiet Kadry i płace
  • Pakiet Podatki i księgowość
  • Pakiet Managerski
  • Demo

Organizacja

  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • FAQ
  • Kontakt

Partnerzy

  • izbapodatkowa.pl
  • pckp.pl
  • strefa-managera.pl
  • lex4you.pl

Znajdź nas

Expert4you

Partnerzy

  • izbapodatkowa.pl
  • pckp.pl
  • strefa-managera.pl
  • lex4you.pl

Znajdź nas

2026 © Copyright

expert4you.pl

Darmowa wiedza

Blog

Wykorzystanie odzysków do budowy nowego środka trwałego
26.06.2026 • Podatki i księgowość

Wykorzystanie odzysków do budowy nowego środka trwałego

Anna Kropidłowska

Anna Kropidłowska

Księgowa

Jednostka zaprzestała używać budowli. Obiekt jest całkowicie zamortyzowany rachunkowo, podatkowo jeszcze nie. W trakcie rozbiórki pozyskano płyty betonowe, które będą się nadawały do ponownego używania - mają być wykorzystane przy budowie innego obiektu.

ROZLICZENIE RACHUNKOWE

Jednostka likwiduje środek trwały (wystawia dokument LT i dokonuje rozbiórki).
Zamortyzowana w całości wartość początkowa:
Wn „Umorzenie środka trwałego” i Ma „Środki trwałe”.
Nakłady poniesione na rozbiórkę budowli to pozostałe koszty operacyjne.
Koszty rozbiórki siłami obcymi:Wn „Pozostałe koszty operacyjne” i Ma „Rozrachunki” lub „Rozliczenie zakupu”.
Koszty rozbiórki siłami własnymi:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” i Ma „Koszty działalności pomocniczej”.
Płyty drogowe w dobrym stanie, które nadają się do ponownego wykorzystania, należy wycenić według wartości rynkowej i wprowadzić na magazyn (są to odzyski):
Wn „Magazyn” i Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.
Następnie powstaje nowa inwestycja.
Wydanie płyt z magazynu:
Wn „Środki trwałe w budowie” i Ma „Magazyn”

ROZLICZENIE PODATKOWE

Udokumentowana likwidacja (rozbiórka budowli) to podstawa do zaprzestania amortyzacji podatkowej i wykreślenia placu z ewidencji (art.16h ust.1 pkt 1 ustawy CIT).
Jego niezamortyzowana wartość to koszt podatkowy w momencie likwidacji (art.16 ust.1 pkt 6 ustawy CIT czytany a contrario).
Koszty rozbiórki są kosztem podatkowym w momencie ich poniesienia (art.15 ust.1 oraz 15 ust.4d ustawy CIT).

Pozostały przychód operacyjny powstały na skutek przyjęcia do magazynu odzysków nie jest przychodem podatkowym:

"Prawidłowe jest (...) stanowisko Spółki w części dotyczącej nieuwzględniania wartości złomu i uzyskanych materiałów w związku z likwidacją środków trwałych w wartości początkowej wytwarzanych oraz ulepszanych środków trwałych. Przychód z tytułu uzyskania złomu i materiałów z likwidacji powstanie natomiast w dacie sprzedaży tego majątku, a nie w dacie jego» przekazania na magazyn «. W dacie tego przekazania magazynowego i ustalenia wartości majątku polikwidacyjnego nie powstanie przysporzenie majątkowe w Spółce. Przychody powstaną dopiero w dacie zbycia tego majątku, bowiem wówczas może powstać przysporzenie majątkowe". (interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 29.08.2012 r., nr DD6/033-16/MDA/2010/PK-936/2008, a także wyrok NSA z 19.12.2014 r. sygn. akt II FSK 2904/12)

Skoro odzyski nie są przychodem podatkowym, to ich powtórne wykorzystanie do zwiększenia wartości początkowej nowego obiektu nie jest kosztem podatkowym (poprzez amortyzację nowego obiektu). Czyli podatkowa wartość początkowa będzie niższa od bilansowej wartości początkowej o wartość odzysków.


Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2026 r., poz. 554) - zwana ustawą CIT
,
- Krajowy Standard Rachunkowości Nr 11 (Dz. Urz. MRiF z 2017 r., poz. 105) - zwany KSR 11.

Przeglądaj wydarzenia w kategorii

Podatki i księgowość
Anna Kropidłowska

Anna Kropidłowska

Księgowa

Bądź na bieżąco ze zmianami w przepisach.

Z platformą Expert4you nic Cię nie zaskoczy!

Sprawdź ofertę

Przeczytaj również

Świadczenia okolicznościowe dla pracowników - rozliczenie podatkowe
30.09.2026 • Podatki i księgowość

Świadczenia okolicznościowe dla pracowników - rozliczenie podatkowe

Na przykładzie zakupu wieńca pogrzebowego na pogrzeb pracownika czy członka rodziny pracownika, opłacenia w prasie nekrologu czy kondolencji można stwierdzić, że: zakup jest dla firmy kosztem (powinien być sfinansowany ze środków obrotowych, a nie socjalnych) - nie wynika to wprost z definicji kosztu uzyskania przychodu zawartej w art. 15 ust. 1 ustawy CIT i art. 22 ust. 1 ustawy PIT, ale dla organów podatkowych jest to wydatek, który jest świadczeniem na rzecz pracownika (a te co do zasady są kosztem podatkowym).

Podatkowa amortyzacja liniowa ze współczynnikami dla środków trwałych
26.08.2026 • Podatki i księgowość

Podatkowa amortyzacja liniowa ze współczynnikami dla środków trwałych

W ustawach o podatkach dochodowych wprowadzono zasadę, że podatnik wybiera metodę amortyzacji przed jej rozpoczęciem i stosuje ją do pełnego zamortyzowania środka trwałego (art. 16h ust. 2 ustawy CIT i art. 22h ust. 2 ustawy PIT). Oznacza to, że w trakcie amortyzacji nie można już zmienić wybranej metody (chyba że korzystamy z wyjątków dopuszczonych w ustawach).