
Od podstawy opodatkowania ze źródeł innych niż zyski kapitałowe (podatnicy CIT) lub od podstawy opodatkowania z pozarolniczej działalności gospodarczej (podatnicy PIT) odliczyć można:
Warunek, o którym mowa, dotyczący okresu służby ustala się na ostatni dzień roku podatkowego albo ostatni dzień zatrudnienia tego żołnierza w roku podatkowym.
Podatnik będący mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców może podwyższać kwotę odliczenia o współczynnik 1,5.
Podatnik, który przez cały rok podatkowy zatrudnia w ramach stosunku pracy co najmniej 5 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie jest mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą, może podwyższać kwotę odliczenia o współczynnik 1,2.
Przykład
Podatnik będący małym przedsiębiorcą zatrudnia trzech żołnierzy terytorialnej służby wojskowej. Jeden z nich ma nieprzerwany staż służby ponad dwa lata, pozostali dwaj służą nieprzerwanie ponad 4 lata. Podatnik zatrudnia na pełne etaty 9 pracowników.
Przysługująca ulga: (15.000 x 1,5) + (2 x 21.000 x 1,5) = 22.500 + 63.000 = 85.500 zł
Kwota odliczenia nie może przekroczyć dochodu.
W przypadku, gdy podatnik poniósł stratę albo wielkość dochodu jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, podatnik może dokonać odliczenia w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych z tym, że kwota odliczenia nie może przekroczyć w żadnym z tych lat wysokości dochodu osiągniętego w ramach innych źródeł przychodów niż przychody z zysków kapitałowych.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu rocznym CIT, podając numer PESEL żołnierzy terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy, liczbę miesięcy i lat nieprzerwanej służby w terytorialnej służbie wojskowej, informacje, czy podatnik jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą lub zatrudnia co najmniej 5 pracowników. Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia.
Kwota odliczenia przysługuje na każdego zatrudnionego w ramach stosunku pracy żołnierza niebędącego wspólnikiem tego podatnika, któremu, zgodnie z umową o pracę, przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym miesiącu na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
W przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną, za zatrudnionego, o którym mowa w zdaniu pierwszym, nie uważa się wspólnika tej spółki.
Jeżeli żołnierz był zatrudniony w ramach stosunku pracy przez niepełny rok podatkowy, prawo do odliczenia przysługuje w wysokości 1/12 kwoty wymienionej w punktach 1) - 5) za każdy pełny miesiąc kalendarzowy tego zatrudnienia.
Przykład
Podatnik zatrudnia dwóch żołnierzy terytorialnej służby wojskowej. Żołnierz A ma nieprzerwany staż wojskowy od ponad trzech lat i pracuje u podatnika od 5 maja 2025 r. Żołnierz B ma staż przekraczający rok i pracuje u podatnika przez cały rok podatkowy. Obaj mają umowy o pracę, zarabiają więcej niż wynagrodzenie minimalne. Podatnik jest dużym przedsiębiorcą zatrudniającym 58 pracowników na pełne etaty.
Przysługująca ulga: (18.000 x 7/12 x 1,2) + (12.000 x 1,2) = 12.600 + 14.400 = 27.000 zł
Przy obliczaniu okresów pełnienia terytorialnej służby wojskowej lub służby w aktywnej rezerwie uwzględnia się również okresy sprzed 12.11.2024 r.
Jeżeli rok podatkowy podatnika jest krótszy lub dłuższy niż 12 miesięcy, wysokość przysługującego podatnikowi odliczenia ustala się jako iloczyn 1/12 kwoty wymienionej w punktach 1) - 5) oraz liczby miesięcy tego roku podatkowego podatnika.
Podatnicy, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy, mogą stosować art.18eg od pierwszego roku podatkowego rozpoczynającego się po 1.01.2025 r.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jednolity tekst w Dz. U. z 2025 r., poz. 278 z późn. zm.) zwana ustawą CIT
- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst w Dz.U. z 2025 r., poz. 163) - zwana ustawą PIT
- Ustawa z dnia 1.10.2024 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wsparcia przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy Obrony Terytorialnej lub żołnierzy Aktywnej Rezerwy (Dz. U. z 2024 r. ,poz. 1585) - weszła w życie od 12.11.2024 r.