
Dlatego też przyjęto zasadę „neutralizacji” szczególnych zasad i wymagań podatkowych w przypadku wykazania podatku dochodowego w rachunku zysków i strat. Podatek ten składa się z dwóch części:
Suma tych kwot daje hipotetyczną wartość podatku dochodowego, jaka byłaby ustalona, gdyby przychody i koszty księgowe były jednocześnie przychodami i kosztami podatkowymi.
Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego ustala się w wysokości kwoty przewidzianej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego, w związku z ujemnymi różnicami przejściowymi, które spowodują w przyszłości zmniejszenie podstawy obliczenia podatku dochodowego oraz straty podatkowej możliwej do odliczenia, ustalonej przy uwzględnieniu zasady ostrożności (art. 37 ust4 UoR).
Przesłanki uprawdopodobniające osiągnięcie odpowiednio wysokiego wyniku podatkowego w latach następnych:
Przesłanki nie uprawdopodobniające osiągnięcie odpowiednio wysokiego wyniku podatkowego w latach następnych (jednostka odstępuje od utworzenia aktywów):
Możliwość odliczania strat podatkowych od dochodów w kolejnych latach jest swoistą „ulgą podatkową”, która w efekcie prowadzi do zmniejszenia dochodu podatkowego. Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy CIT podatnik ma prawo pomniejszyć dochód podatkowy o stratę z lat ubiegłych przez kolejne pięć lat podatkowych następujących po roku poniesienia straty.
Jeśli jednostka stwierdzi, że jest realna możliwość odliczenia straty podatkowej od dochodów w przyszłych latach, może aktywa utworzyć pamiętając o zasadzie ostrożności.
Przykład
Jednostka poniosła stratę podatkową za 2022 r. w kwocie 1,5 mln. zł. Uznała, że była to sytuacja, spowodowana pandemią i w latach następnych jednostka uzyska dochody podatkowe. Szacuje, że stratę może odliczyć od dochodu w ciągu trzech lat podatkowych.
Strata podatkowa 1.500.000 x 19% = 285.000 zł » różnica przejściowa ujemna » powstają aktywa z tytułu podatku odroczonego.
W 2023 r. odliczono stratę w kwocie 200.000 » odwrócenie różnicy przejściowej na kwotę 38.000 zł (200.000 x 19%).
W 2024 r. odliczono stratę w kwocie 900.000 » odwrócenie różnicy przejściowej na kwotę 171.000 zł (900.000 x 19%).
W 2025 r. odliczono stratę w kwocie 100.000 » odwrócenie różnicy przejściowej na kwotę 19.000 zł (100.000 x 19%). Mimo że nie zakończono odliczania straty w ciągu planowanych trzech lat, jednostka uznała, że w kolejnym roku zakończy odliczanie i nie musi tworzyć odpisu aktualizującego aktywa.
Faktycznie, po odliczeniu w 2026 r. pozostałej części straty 300.000 różnica przejściowa zniknie po odwróceniu kwoty 57.000 zł.
W przypadku gdyby jednostka ustaliła w 2025 r., że istnieje realne zagrożenie, że strata w kolejnych dwóch latach może nie być odliczona powinna utworzyć odpis aktualizujący (księgowanie: DT „Podatek dochodowy” CT „Odpisy aktualizujące wartość aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego”). Na koniec 2027 r., jeśli faktycznie pozostałej straty nie udało się odliczyć, likwidujemy odpis aktualizujący (księgowanie: DT „Odpisy aktualizujące wartość aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego” CT „Aktywa z tytułu podatku odroczonego”).
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r., poz. 278 z późn. zm.) - zwana ustawą CIT,
- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (jednolity tekst w Dz.U. z 2026 r., poz. 522) - zwana UoR,
- Krajowy Standard Rachunkowości Nr 2 (Dz. Urz. Min. Fin. z 23.08.2024 r., poz. 81) - zwany KSR 2.