Wszystko co najważniejsze w zakresie odliczania podatku naliczonego VAT od 2025 r. (jak ustrzec się najczęstszych błędów skutkujących brakiem odliczenia). Nowości dotyczące sporządzania JPK_V7
Celem szkolenia jest wyczerpujące omówienie zagadnień związanych z prawem do odliczenia VAT. Wskazanie praktycznych zasad określania kwot podatku naliczonego na bazie szerokiego orzecznictwa TSUE i NSA oraz stanowiska KAS. Omówienie najczęściej popełnianych błędów związanych z odliczaniem VAT. Konieczność weryfikacji kontrahentów w praktyce prowadzonej działalności gospodarczej. Kontrowersje związane z orzecznictwem w zakresie zaniechania inwestycji – analiza wybranych przypadków i ich wpływ na odliczanie VAT.
Praktyczne aspekty tworzenia prawidłowego JPK_V7 od 2025 r. Zasady stosowania kodów GTU i innych oznaczeń na podstawie wyjaśnień MF i orzeczeń WSA. Korekty JPK i obowiązki podatników w zakresie sprawozdawczości. Konsekwencje karno-skarbowe błędów w JPK.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
- Zasady odliczania podatku naliczonego – praktyczne aspekty zmian i orzeczeń:
- kiedy podatnik ma prawo do odliczenia?
- kontrowersje związane z terminami odliczenia podatku naliczonego: odliczenie na „bieżąco” i „wstecz” – zmiany przepisów, odliczenie VAT z duplikatu faktury, odliczenie z korekty faktury, jaki wpływ na odliczenie ma nota korygująca, zaliczka, a odliczenie VAT, inne
- dokumenty zakupowe, a odliczenie VAT (paragony, bilety, dokumenty celne),
- data sprzedaży, data wystawienia, data otrzymania faktury – istotne różnice znaczeniowe dla odliczenia VAT,
- odliczanie podatku wynikającego z faktur wystawionych przez małych podatników rozliczających się metodą kasową,
- odliczanie VAT przy nabyciu paliwa - karty paliwowe,
- ograniczenia lub wyłączenia z prawa do odliczenia,
- weryfikacja dostawcy lub usługodawcy, a prawo do odliczenia (należyta staranność w wersji Ministerstwa Finansów),
- Biała Księga Podatników, a obowiązek sprawdzenia kontrahenta. Nowe wartości kwotowe dotyczące weryfikacji,
- odliczanie VAT strukturą – aspekty praktyczne z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa: kiedy stosować proporcję, a kiedy preproporcję – omówienie pojęć, zasady kwalifikacji kosztów do czynności dających prawo do odliczenia i niedających takiego prawa oraz związanych jednocześnie z całą działalnością przedsiębiorstwa, metodologia określania współczynnika proporcji i preproporcji, wszelkiego typu dotacje, dopłaty i subwencje i ich wpływ na ustalanie zakresu odliczenia, czy preproporcja zwalnia z obowiązku obliczania proporcji?
pozostałe zagadnienia związane z odliczaniem VAT i zmianą prawa do odliczenia: zmiana przeznaczenia zapasów – skutki w rozliczeniu VAT i ujęcie w JPK_V7, zaniechanie inwestycji – kwestia rozliczenia VAT naliczonego, zakończenie działalności gospodarczej – rozliczenie VAT.
- Prawidłowe fakturowanie, skutkujące prawem do odliczenia:
- dane niezbędne na fakturze w kontekście definicji,
- czy dokumentacja transakcyjna może być podstawą odliczenia VAT?,
- proforma, wzór faktury – jakie skutki w VAT?,
- błędy i oczywiste pomyłki w fakturach, a utrata prawa do odliczenia (np. nieprawidłowy odbiorca, błędne dane teleadresowe albo NIP, błędna stawka VAT, nieprawidłowe dane ilościowe i wartościowe na fakturze),
- paragon z NIP nabywcy – w jaki sposób odliczyć VAT,
- odliczanie z refaktur – na co zwrócić uwagę?,
- zasady odliczania VAT przy świadczeniach kompleksowych,
- korekty faktur – w którym momencie dokonać odliczenia,
- anulowanie faktury i „duplikat” faktury – skutki dla nabywcy,
- zasady przechowywania faktur przez nabywcę w praktyce.
- Szczegółowe zasady sporządzania i wysyłania pliku JPK_V7 przez podatników VAT czynnych:
- zasady wykazywania faktur uproszczonych oraz dokumentów potwierdzających przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego,
- zmiana sposobu oznaczeń kodów „GTU_01” do „GTU_13”: doprecyzowanie oznaczenia „GTU_01” – napoje alkoholowe, zmiana brzmienia przepisu dot. oznaczenia „GTU_03” – oleje opałowe, eliminacja podwójnego przypisywania oznaczeń GTU_02 i GTU_03, nowe brzmienie przepisu dot. oznaczenia „GTU_07” – pojazdy, dostosowanie kodu „GTU_08” do zmian w załączniku nr 12 do ustawy VAT, doprecyzowanie treści przepisu dot. oznaczenia „GTU_09” – produkty lecznicze, dookreślenie oznaczenia „GTU_10” – budynki, budowle, grunty i ich części, usługi o charakterze niematerialnym oznaczone kodem „GTU_12” – problemy interpretacyjne, wyłączenie kodów GTU dla raportów okresowych i dokumentów wewnętrznych.
- zmiana w kodowaniu rodzajów transakcji: zmiany w zakresie oznaczenia „TP” dla podmiotów powiązanych ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, zmiana w zakresie oznaczenia „MPP” – mechanizm podzielonej płatności, e-commerce, a nowe oznaczenia w JPK,
- zmiany w zakresie oznaczeń dowodów księgowych: nowe przypadki wystawiania dokumentów wewnętrznych „WEW” m. in. korekt in-minus zmniejszająca podatek naliczony, faktura do paragonu a faktura uproszczona – sposób wykazania w JPK_V7.
- JPK_V7 i Biała Lista Podatników: wezwania do korekt lub wyjaśnień zapisów w JPK, weryfikacja danych z JPK, kontrole krzyżowe zapisów,
- wykazywanie transakcji międzynarodowych w JPK_VAT.
- zasady korygowania błędów w JPK_V7 na podstawie wyjaśnień MF.
Prowadzący:
Andrzej Malenta
Wieloletni pracownik Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie podatku VAT, w tym kilka lat na stanowiskach kierowniczych. Odpowiedzialny za wydawanie interpretacji indywidualnych w zakresie VAT przez Dyrektora IS w Warszawie. Wieloletni wykładowca w zakresie zagadnień związanych z podatkiem VAT, autor licznych publikacji.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.