Strefa personalna
Czas trwania: 8 godzin
Tematyka: Psychologia

Skarbnica rodzica – czyli podręczny zestaw dobrych praktyk dla rodziców (szkolenie 2-dniowe)

Bycie rodzicem to jedna z najbardziej rozwojowych, satysfakcjonujących, a zarazem trudnych ról, jakie przychodzi nam pełnić w dorosłym życiu. Pełniąc tę role niejednokrotnie zadajemy sobie pytanie „Co jest potrzebne, aby wychować szczęśliwe i samodzielne dziecko?”; „Jak być dobrym rodzicem?”

Proponowane szkolenie stanowi poręczny zestaw dobrych praktyk, które pomogą rozwiązywać na bieżąco pojawiające się trudności, rozwijać zasoby naszych dzieci oraz budować z nimi dobre, wspierające i satysfakcjonujące relacje.

Szkolenie w formie wykładowo - warsztatowej pozwoli zdobyć wiedzę i rozwinąć umiejętności potrzebne do budowania dobrych, wspierających relacji z dziećmi.

Cały program szkolenia realizowany będzie na dwóch 4 godzinnych spotkaniach, taka forma pracy pozwala zdobytą wiedzę połączyć z osobistą refleksją co intensyfikuje proces nabywania nowych umiejętności i zmiany postaw rodzicielskich.

Szkolenie 2-dniowe - 2 części (2x 4 godziny)

26.05.2022 r. (I część szkolenia) - 09.06.2022 r. (II część szkolenia)

Dla kogo?

  • Szkolenie skierowane jest do wszystkich rodziców i innych osób zaangażowanych w życie dziecka, a także dla osób, które rolę rodzica mają przed sobą.  
  • Jeśli jesteś rodzicem pragnącym świadomie wychowywać na swoje dzieci znajdziesz tu wiele cennych wskazówek.
  • Jeśli jesteś rodzicem, dziadkiem bądź babcią i masz wpływ na proces wychowania dzieci w rodzinie to szkolenie jest dla Ciebie.
  • Jeśli jesteś przyszłą mamą lub tatą zdobyta na szkoleniu wiedza pozwoli Ci lepiej przygotować się do tej roli.

Cele szkolenia:

  • Zdobycie wiedzy dotyczącej naturalnych mechanizmów wynikających z specyfiki rozwoju dzieci.
  • Zdobycie i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w kontekście rodzicielskim.
  • Poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysach rozwojowych.
  • Rozpoznawanie symptomów niepokojących sytuacji w życiu dziecka.
  • Poznanie sposobów na budowanie, rozwijanie potencjału i zasobów dzieci.
  • Poznanie sposobów wspierających współpracę i z samodzielność dziecka.
  • Poznanie sposobów na respektowanie i obronę granic psychologicznych.
  • Poznanie znaczenia skryptów rodzinnych i ról w rodzinie.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

Dzień I - I część szkolenia (4 godziny)

1. Świadome wychowanie:


a. Moje cele i wartości wychowawcze.
b. Fazy rozwoju dziecka i nastolatka.
c. Skrypty rodzinne.
d. Wpływ etykietowania i nadawania ról na rozwój dziecka.
e. Czym jest parentyfikacja ?

2. Emocjonalność dziecka, emocjonalność rodzica:

a. Rozpoznawania emocji własnych i dziecka.
b. Nazywanie uczuć i rozmowy o emocjach.
c. Strategie radzenia sobie z emocjami - jak nauczyć ich dziecko.

3. Moje - Twoje, granice w wychowaniu:

a. Świadomość granic psychologicznych dziecka i rodzica.
b. Stawianie granic w wychowaniu.
c. Poszanowanie dla granic dziecka.
d. Pozytywna dyscyplina.
e. Granice psychologiczne rodzeństwa.

Dzień II - II część szkolenia (4 godziny)

4. Rozmawiajmy … optymalna komunikacja:


a. Nawiązywanie komunikacji - rozmowy małe i duże.
b. Jak słuchać, by dziecko chętnie mówiło o sobie?
c. Umiejętność zadawania pytań.
d. Czym się różni polecenie od prośby w wychowaniu.  
e. Komunikowanie poleceń.

5. Razem można więcej - zachęcanie do współpracy i samodzielności:

a. Dwie perspektywy - rywalizacja czy współpraca.
b. Sposoby motywowania do samodzielności i podejmowania wysiłku.
c. Sposoby zachęcania dziecka do współpracy.
d. Nagradzanie i docenianie.
e. Udzielanie wartościowych informacji zwrotnych.
f. Wpływ kar na rozwój dziecka.

6. Sytuacje trudne - zagrożenie czy szansa?

a. Na co zwracać szczególna uwagę w zachowaniu dziecka?
b. Sposoby radzenia sobie z zrachowaniami niepożądanymi.
c. Wymiana zdań i stanowisk – negocjacje w wychowaniu.
d. Rozbrajanie konfliktów - sposoby interwencji w sytuacjach kłótni i konfliktów między dziećmi.

7. Poczucie własnej wartości:

a. Kształtowanie postaw wobec siebie i świata.
b. Kształtowanie przekonań dotyczących problemów i relacji.
c. Wspieranie rozwoju odrębności dziecka.

Prowadzący:

Karina Jasiaczek

Karina Jasiaczek

Pedagog, trener umiejętności psychospołecznych, doradca rodzinny, terapeuta zajęciowy. Ukończyła studia pedagogiczne z zakresu zdrowia, wychowania oraz oligofrenopedagogiki, studia podyplomowe z zakresu pracy terapeutycznej z rodziną, doradztwa psychospołecznego, zastosowania psychologicznego warsztatu grupowego oraz liczne szkolenia między innymi: mediacje rodzinne, terapia behawioralna i stosowana analiza zachowań, interwencja kryzysowa.

Posiada uprawnienia do realizacji programów terapii krótkoterminowej dla dzieci " Dam radę" i "Jestem z Ciebie dumny" oraz "Szkoła dla rodziców i wychowawców".

Od prawie 20 lat wspiera ludzi w rozwoju i radzeniu sobie z trudnościami. W pracy kieruje się indywidualnym podejściem do każdego klienta, a także dbałością o jakość proponowanych rozwiązań. Obecnie zawodowo koncentruje się na wspieraniu dzieci i młodzieży oraz rodziców. Prowadzi indywidualne spotkania, grupy terapeutyczne i rozwojowe, szkolenia oraz zajęcia edukacyjne.