SCHEMATY PODATKOWE w 2026 roku w podmiotach medycznych
4 sierpnia 2025r. opublikowano zaktualizowany projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada m.in. szereg zmian przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (MDR) (dział III, rozdział 11a Ordynacji podatkowej).
Większość proponowanych zmian podatkowych w zakresie schematów MDR ma co do zasady wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Zmiany mają też znaczenie dla podmiotów medycznych w zakresie zwolnień z raportowania części transakcji. Podczas szkolenia omówimy zmiany według aktualnego stanu prawnego.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
I. Co należy raportować w przypadku transakcji krajowych i zagranicznych w podmiotach medycznych? Jak wygląda raportowanie w 2026 roku? Czy zostały wprowadzone uproszczenia i wyłączenia z raportowania?
1.Jak należy rozumieć schemat podatkowy:
a. krajowy,
b. transgraniczny,
c. standaryzowany.
- W jakich przypadkach obowiązek raportowania nie powstanie w jednostce?
a. Wykaz czynności statutowych wyłączonych z raportowania,
b. Wykaz czynności podlegających pod raportowanie: wykorzystanie samozatrudnienia, aporty, leasingi,itp.
Które schematy są objęte raportowaniem?
Jakie jednostki należy uznać za kwalifikowanych korzystających, jaki wpływ ma powiązanie z innym podmiotem?
Powstanie obowiązku a moment raportowania.
II. Rola podmiotu medycznego i jego pracowników w zakresie procesu raportowania.
Definicja pojęcia „Promotor”,
Definicja pojęcia „Korzystający”,
Definicja pojęcia „Wspomagający”.
Obowiązki w zakresie raportowania każdego z ww. podmiotów.
III. Zasady raportowania schematów do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w 2026 roku
W jakim terminie należy wypełnić obowiązki w zakresie raportowania?
Raportowanie wstecz, tj. czy obowiązkiem raportowania są również objęte wcześniejsze okresy?
Przykładowe zakresy informacji wymagających raportowania.
W jaki sposób należy realizować obowiązek raportowania? – narzędzia przygotowane przez Ministerstwo Finansów.
Jakie dane i informacje należy posiadać aby wypełnić obowiązki raportowania.
Możliwe sankcje administracyjne i karne przewidziane za niewłaściwe wypełnienie obowiązków w zakresie raportowania.
Wnioski z kontroli NIK w temacie raportowania i obowiązków podmiotów
IV. Wewnętrzna procedura raportowania schematów- co powinna zawierać i czy będzie zniesiony obowiązek jej aktualizacji w przyszłości?
Jak zbudować taką procedurę i co powinna ona zawierać?
Czy wprowadzenie procedury daje jakieś korzyści, ogranicza ryzyka itp.?
V. Jakie są rekomendacje MF i zmiany w 2026 roku w raportowaniu transakcji krajowych i zagranicznych?
Prowadzący:

dr Małgorzata Rzeszutek
Doradca podatkowy, założyciel Polskiego Instytutu Podatków i Rachunkowości , specjalista w prawie podatkowym i dziedzinach pokrewnych.
Wiedza i doświadczenie to ponad 11-letnia praktyka w spółkach audytorskich, praca dydaktyczna w szkołach wyższych oraz przeprowadzanie nadzorów i audytów podatkowych w spółkach podlegających badaniu sprawozdań finansowych. Autorka publikacji w zakresie podatku dochodowego i VAT . Na rynku szkoleniowym specjalizuje się w szczególności w zakresie opodatkowania podmiotów medycznych oraz w podatkach dochodowych i dokumentacji cen transferowych dla spółek kapitałowych.
Wykładowca uniwersytecki i doświadczony szkoleniowiec.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.