Czas trwania: 3 godziny
Tematyka: Podatki branżowe

SCHEMATY PODATKOWE w 2026 roku w podmiotach medycznych

4 sierpnia 2025r. opublikowano zaktualizowany projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada m.in. szereg zmian przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (MDR) (dział III, rozdział 11a Ordynacji podatkowej).

Większość proponowanych zmian podatkowych w zakresie schematów MDR ma co do zasady wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Zmiany mają też znaczenie dla podmiotów medycznych w zakresie zwolnień z raportowania części transakcji. Podczas szkolenia omówimy zmiany według aktualnego stanu prawnego.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

I. Co należy raportować w przypadku transakcji krajowych i zagranicznych w podmiotach medycznych? Jak wygląda raportowanie w 2026 roku? Czy zostały wprowadzone uproszczenia i wyłączenia z raportowania?

1.Jak należy rozumieć schemat podatkowy:

a. krajowy,

b. transgraniczny,

c. standaryzowany.

  1. W jakich przypadkach obowiązek raportowania nie powstanie w jednostce?

a. Wykaz czynności statutowych wyłączonych z raportowania,

b. Wykaz czynności podlegających pod raportowanie: wykorzystanie samozatrudnienia, aporty, leasingi,itp.

  1. Które schematy są objęte raportowaniem?

  2. Jakie jednostki należy uznać za kwalifikowanych korzystających, jaki wpływ ma powiązanie z innym podmiotem?

  3. Powstanie obowiązku a moment raportowania.

II. Rola podmiotu medycznego i jego pracowników w zakresie procesu raportowania.

  1. Definicja pojęcia „Promotor”,

  2. Definicja pojęcia „Korzystający”,

  3. Definicja pojęcia „Wspomagający”.

  4. Obowiązki w zakresie raportowania każdego z ww. podmiotów.

III. Zasady raportowania schematów do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w 2026 roku

W jakim terminie należy wypełnić obowiązki w zakresie raportowania?

  1. Raportowanie wstecz, tj. czy obowiązkiem raportowania są również objęte wcześniejsze okresy?

  2. Przykładowe zakresy informacji wymagających raportowania.

  3. W jaki sposób należy realizować obowiązek raportowania? – narzędzia przygotowane przez Ministerstwo Finansów.

  4. Jakie dane i informacje należy posiadać aby wypełnić obowiązki raportowania.

  5. Możliwe sankcje administracyjne i karne przewidziane za niewłaściwe wypełnienie obowiązków w zakresie raportowania.

  6. Wnioski z kontroli NIK w temacie raportowania i obowiązków podmiotów

IV. Wewnętrzna procedura raportowania schematów- co powinna zawierać i czy będzie zniesiony obowiązek jej aktualizacji w przyszłości?

  1. Jak zbudować taką procedurę i co powinna ona zawierać?

  2. Czy wprowadzenie procedury daje jakieś korzyści, ogranicza ryzyka itp.?

V. Jakie są rekomendacje MF i zmiany w 2026 roku w raportowaniu transakcji krajowych i zagranicznych?

Prowadzący:

dr Małgorzata Rzeszutek

dr Małgorzata Rzeszutek

Doradca podatkowy, założyciel Polskiego Instytutu Podatków i Rachunkowości , specjalista w prawie podatkowym i dziedzinach pokrewnych.

Wiedza i doświadczenie to ponad 11-letnia praktyka w spółkach audytorskich, praca dydaktyczna w szkołach wyższych oraz przeprowadzanie nadzorów i audytów podatkowych w spółkach podlegających badaniu sprawozdań finansowych. Autorka publikacji w zakresie podatku dochodowego i VAT . Na rynku szkoleniowym specjalizuje się w szczególności w zakresie opodatkowania podmiotów medycznych oraz w podatkach dochodowych i dokumentacji cen transferowych dla spółek kapitałowych.

Wykładowca uniwersytecki i doświadczony szkoleniowiec.