Czas trwania: 3 godziny
Tematyka: Podatki branżowe / Podatki i procedury podatkowe

SCHEMATY PODATKOWE w 2025 roku w podmiotach medycznych

MDR jako obowiązki sprawozdawcze to już ponad 6 letnia rzeczywistość podatkowa. Na wypełnienie obowiązków w zakresie zgłoszeń schematów podatkowych (tzw. MDR) zwraca uwagę również NIK podczas prowadzonych kontroli. Schematem podatkowym będzie każde rozwiązanie inne niż wynikające wprost z obowiązujących przepisów podatkowych według zasad ogólnych, które w konsekwencji doprowadzi do korzyści podatkowej to znaczy, że prowadzi w szczególności do niepowstania obowiązku podatkowego, odprowadzenia mniejszej kwoty podatku do US, stosowania większych odliczeń niż wynika to z przepisów rozporządzenia w sprawie proporcji, tym samym doprowadza do obniżenia kwoty podatku m.in. VAT, PIT, CIT należnego budżetowi państwa. To kierownik jednostki powinien rozpoznać indywidualnie w swojej jednostce czy zachodzą okoliczności, wskazujące na wystąpienie schematu podatkowego, czy podejmował indywidualne rozwiązania w jednostce (zgodne z prawem) zamierzając osiągnąć korzyść podatkową.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Co należy raportować w przypadku transakcji krajowych i zagranicznych w podmiotach medycznych? Jak wygląda raportowanie w 2025 roku? Czy planowane są zmiany w zgłaszaniu?
    • Jak należy rozumieć schemat podatkowy: krajowy,transgraniczny, standaryzowany.
    • W jakich przypadkach obowiązek raportowania nie powstanie w jednostce? Wykaz czynności statutowych wyłączonych z raportowania, wykaz czynności podlegających pod raportowanie: wykorzystanie samozatrudnienia, aporty, leasingi, itp.
    • Które schematy są objęte raportowaniem?
    • Jakie jednostki należy uznać za kwalifikowanych korzystających, jaki wpływ ma powiązanie z innym podmiotem?
    • Powstanie obowiązku a moment raportowania.
  2. Rola podmiotu medycznego i jego pracowników w zakresie procesu raportowania:
    • Definicja pojęcia „Promotor”.
    • Definicja pojęcia „Korzystający”.
    • Definicja pojęcia „Wspomagający”.
    • Obowiązki w zakresie raportowania każdego z ww. podmiotów.
  3. Zasady raportowania schematów do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej i co z dodatkowymi deklaracjami?
    • W jakim terminie należy wypełnić obowiązki w zakresie raportowania?
    • Raportowanie wstecz, tj. czy obowiązkiem raportowania są również objęte wcześniejsze okresy?
    • Przykładowe zakresy informacji wymagających raportowania.
    • W jaki sposób należy realizować obowiązek raportowania? - narzędzia przygotowane przez Ministerstwo Finansów.
    • Jakie dane i informacje należy posiadać, aby wypełnić obowiązki raportowania.
    • Możliwe sankcje administracyjne i karne przewidziane za niewłaściwe wypełnienie obowiązków w zakresie raportowania.
    • Wnioski z kontroli NIK w temacie raportowania i obowiązków podmiotów
  4. Wewnętrzna procedura raportowania schematów- co powinna zawierać:
    • Jak zbudować taką procedurę i co powinna ona zawierać?
    • Czy wprowadzenie procedury daje jakieś korzyści, ogranicza ryzyka itp.?
  5. Jakie są rekomendacje MF i zmiany w 2025 roku w raportowaniu transakcji krajowych i zagranicznych?

Prowadzący:

dr Małgorzata Rzeszutek

dr Małgorzata Rzeszutek

Doradca podatkowy, założyciel Polskiego Instytutu Podatków i Rachunkowości , specjalista w prawie podatkowym i dziedzinach pokrewnych.

Wiedza i doświadczenie to ponad 11-letnia praktyka w spółkach audytorskich, praca dydaktyczna w szkołach wyższych oraz przeprowadzanie nadzorów i audytów podatkowych w spółkach podlegających badaniu sprawozdań finansowych. Autorka publikacji w zakresie podatku dochodowego i VAT . Na rynku szkoleniowym specjalizuje się w szczególności w zakresie opodatkowania podmiotów medycznych oraz w podatkach dochodowych i dokumentacji cen transferowych dla spółek kapitałowych.

Wykładowca uniwersytecki i doświadczony szkoleniowiec.