Schematy podatkowe w 2023 roku dla Jednostek Samorządu Terytorialnego
MDR jako obowiązki sprawozdawcze jednostek i zakładów budżetowych to już 4 letnia rzeczywistość podatkowa. Na wypełnienie obowiązków w zakresie zgłoszeń schematów podatkowych ( tzw. MDR) zwraca uwagę również nie tylko urząd skarbowy ale również NIK podczas prowadzonych kontroli. Schematem podatkowym będzie każde rozwiązanie stosowane w jednostce, inne niż wynikające wprost z obowiązujących przepisów podatkowych, które w konsekwencji doprowadza do korzyści podatkowej to znaczy, że prowadzi w szczególności do niepowstania obowiązku podatkowego, odprowadzenia mniejszej kwoty podatku do US, stosowania większych odliczeń niż wynika to z przepisów rozporządzenia w sprawie proporcji, tym samym doprowadza do zaniżenia kwoty podatku należnego budżetowi państwa. To kierownik jednostki, pracownik ale i audytor czy notariusz jako wspomagający powinien rozpoznać indywidualnie w jednostce czy zachodzą okoliczności, wskazujące na wystąpienie schematu podatkowego, czy podejmował indywidualne rozwiązania w jednostce (zgodne z prawem) zamierzając osiągnąć korzyść podatkową.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
I. Co należy raportować? Jak wygląda zgłoszenie schematu w jednostce budżetowej?
- Jak należy rozumieć schemat podatkowy:
- krajowy,
- transgraniczny,
- standaryzowany.
- W jakich przypadkach obowiązek raportowania nie powstanie w JST?
- Wykaz czynności statutowych wyłączonych z raportowania.
- Wykaz czynności podlegających pod raportowanie.
- Które schematy są objęte raportowaniem?
- Jakie podmioty należy uznać za kwalifikowane?
- Powstanie obowiązku a moment raportowania.
II. Rola pracowników jednostek budżetowych w zakresie procesu raportowania.
- Definicja pojęcia „Promotor”.
- Definicja pojęcia „Korzystający”.
- Definicja pojęcia „Wspomagający”.
- Obowiązki w zakresie raportowania każdego z ww. podmiotów.
III. Zasady raportowania schematów do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej przez Zespół ds. MDR powołany przez samorząd
- W jakim terminie należy wypełnić obowiązki w zakresie raportowania?
- Raportowanie wstecz, tj. czy obowiązkiem raportowania są również objęte wcześniejsze okresy?
- Przykładowe zakresy informacji wymagających raportowania.
- W jaki sposób należy realizować obowiązek raportowania? - narzędzia przygotowane przez Ministerstwo Finansów.
- Jakie dane i informacje należy posiadać aby wypełnić obowiązki raportowania.
- Możliwe sankcje administracyjne i karne przewidziane za niewłaściwe wypełnienie obowiązków w zakresie raportowania.
- Wnioski z kontroli NIK w w temacie raportowania i obowiązków jednostek budżetowych
- Jakie działania weryfikacyjne podejmują organy w zakresie zgłoszonych schematów, na czym polegają czynności sprawdzające?
IV. Wewnętrzna procedura raportowania schematów, co powinna zawierać, kto powinien ją posiadać?
- Jak zbudować taką procedurę i co powinna ona zawierać?
- Czy wprowadzenie procedury daje jakieś korzyści, ogranicza ryzyka itp.?
V. Jakie są rekomendacje MF i zmiany w 2023 roku w raportowaniu przez JST
VI. Przykłady zgłoszonych do Szefa KAS schematów oraz zaprezentowanie jak wypełniać formularz MDR-1 i MDR-3.
Prowadzący:

dr Małgorzata Rzeszutek
dr Małgorzata Rzeszutek – Doradca podatkowy, założyciel Polskiego Instytutu Podatków i Rachunkowości , specjalista w prawie podatkowym i dziedzinach pokrewnych.
Wiedza i doświadczenie to ponad 11-letnia praktyka w spółkach audytorskich, praca dydaktyczna w szkołach wyższych oraz przeprowadzanie nadzorów i audytów podatkowych w spółkach podlegających badaniu sprawozdań finansowych. Autorka publikacji w zakresie podatku dochodowego i VAT . Na rynku szkoleniowym specjalizuje się w szczególności w zakresie opodatkowania podmiotow medycznych oraz w podatkach dochodowych i dokumentacji cen transferowych dla spółek kapitałowych.
Wykładowca uniwersytecki i doświadczony szkoleniowiec.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.