Strefa merytoryczna
Czas trwania: 12 godzin
Tematyka: Prawo pracy

Prawo Pracy dla pracowników działów HR w nowej rzeczywistości

HR Biznes Partner, specjalista działu HR, specjalista ds. rekrutacji oraz specjalista EB łączą w swojej pracy zarówno zadania z obszaru HR jak i biznesu. Nie sposób tego zrobić bez znajomości prawa pracy, zasad zatrudniania i zwalniania pracowników oraz podstawowych zasad organizacji czasu pracy.

 

WAŻNE:

I DZIEŃ SZKOLENIA - 08.11.2021 r.

II DZIEŃ SZKOLENIA - 10.11.2021 r.

 

Zapraszamy Państwa na szkolenie, na którym zostaną omówione m.in. kwestie dotyczące wsparcia managerów przez działy HR w obszarze wyboru optymalnej formy zatrudnienia oraz współpracy przy analizie przyczyn i formy rozstania się z pracownikiem. Porozmawiamy również o nakładaniu kar porządkowych, pracy zdalnej, zlecaniu nadgodzin, czasie pracy oraz przeciwdziałaniu mobbingowi i dyskryminacji.

To 2-dniowe szkolenie skierowane jest przede wszystkim do:

  • HR Biznes Partner.
  • Specjalistów działów HR.
  • Specjalistów ds. rekrutacji.
  • Specjalistów Employer Branding.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

Dzień 1:

1. Podstawy prawne zatrudnienia:

  • Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne.
  • Różnice pomiędzy umową o dzieło, umową zlecenia, a umową B2B, 
  • Jakie informacje zawrzeć w umowie cywilnoprawnej, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami.
  • Czy na pewno mogę zawrzeć umowę cywilnoprawną zamiast umowy o pracę?

2. Zasady zatrudniania na podstawie umowy o pracę:

  • Nawiązywanie stosunku pracy.
  • List intencyjny a umowa przedwstępna - jakie informacje zawrzeć, aby w przypadku wycofania się pracodawcy z zatrudnienia pracownika nie być narażonym na pozwy sądowe.
  • Ile umów na okres próbny może mieć pracownik? Jakie są wyjątki,
  • Jakie są wyjątki w limitach zatrudnienia na czas określony? 
  • W jaki sposób można zawierać umowy na czas zastępstwa pracownika?

3. Umowa o pracę:

  • Jakie elementy należy w niej zawrzeć? 
  • Jakie dane osobowe przyszłego pracownika mogę przetwarzać przed samym zatrudnieniem?
  • Jakie dokumenty poza umową o pracę muszę przygotować dla pracownika?
  • Data podpisania umowy o pracę a data rozpoczęcia pracy,
  • Czy w umowie o pracę należy wpisać informacje dotyczące czasu pracy?

4. Praca zdalna:

  • Jakie wymogi musi spełnić pracodawca, aby mógł polecić pracownikowi pracę zdalną?
  • Czy można w każdym czasie odwołać pracownika z pracy zdalnej?
  • Co z ochroną danych osobowych klientów i pracowników podczas pracy zdalnej?
  • Co z bezpieczeństwem i higieną pracy w pracy zdalnej? Co z wypadkami?
  • Jak potwierdzać pracę w pracy zdalnej?
  • Jak rozliczać czas pracy w pracy zdalnej?
  • Praca zdalna a praca hybrydowa?
  • Zmiany w kodeksie pracy związane z pracą zdalną.

5. Mobbing i dyskryminacja:

  • Rola HR w przeciwdziałaniu.
  • Jak przeciwdziałać mobbingowi w całej organizacji?
  • Kiedy dochodzi do dyskryminacji w rekrutacji oraz zatrudnieniu?
  • Na czym polega dyskryminacja przy zwalnianiu?
  • Jaka jest rola HR kiedy dochodzą do niego pogłoski o mobbingu?
  • Jakie ryzyka dla pracodawcy związane są z mobbingiem i dyskryminacją?

Dzień 2:

6. Czas pracy - najbardziej problematyczne zagadnienia:

  • Nadgodziny i ich rekompensowanie. Co to jest zasada 1:1,5?
  • Jak rozliczyć nadgodziny w sobotę i niedzielę?
  • Polecenie pracy w nadgodzinach. Kto może odmówić?
  • Jak rozliczać nadgodziny w systemie zadaniowego czasu pracy?
  • Podróże służbowe a czas pracy.
  • Jak rozliczać czas pracy w delegacji w ruchomym czasie pracy?
  • Czas pracy osób niepełnosprawnych - przywileje pracownika i obowiązki pracodawcy.
  • Lista obecności i RCP a ewidencja czasu pracy.
  • Odpracowanie czasu wolnego pracownika.
  • 9 rodzajów przerw, które są wliczane do czasu pracy.

7. Odpowiedzialność porządkowa i materialna pracownika:

  • Rodzaje odpowiedzialności.
  • Czy można nałożyć na pracownika karę pieniężną?
  • Rodzaje kar porządkowych.
  • Kto nakłada karę?
  • Jakie są kryteria nałożenia kary?
  • Co w praktyce oznacza wysłuchanie pracownika?
  • Jak wygląda procedura odwoławcza od nałożenia kary?

8. Zwalnianie pracowników:

  • Sposoby rozwiązywania umów o pracę,
  • Jak prawidłowo wręczyć wypowiedzenie? Jak reagować na niecodzienne sytuacje?
  • Kiedy w wypowiedzeniu należy podać przyczynę? Jak ją sformułować w dokumencie?
  • Przyczyna: Utrata zaufania pracodawcy. Czy to na pewno dobry pomysł?
  • Co ze zwolnieniem pracownika z obowiązku świadczenia pracy?
  • Rozwiązywanie umów o pracę w czasie pandemii.
  • Zwolnienie dyscyplinarne - kiedy możliwe?

9. Rodzaje odpowiedzialności pracodawcy. Kary za naruszenia.

Prowadzący: