Strefa merytoryczna
Czas trwania: 12 godzin
Tematyka: Prawo pracy

Prawo pracy dla managerów

 
Jest to 2-dniowe szkolenie skierowane do:
  • kadry kierowniczej wszystkich szczebli,
  • pracowników planowanych do awansu na stanowiska menedżerskie,
  • wszystkich zainteresowanych zarządzaniem operacyjnym.
Cel szkolenia:
Kompleksowe przygotowanie kadry kierowniczej do zarządzania operacyjnego zgodnego z przepisami prawa pracy. Przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące stosowania prawa pracy w praktyce, od momentu poszukiwania pracownika, aż do rozwiązania stosunku pracy.
 
W sposób praktyczny omówimy kwestie operacyjne dotyczące:
  • prawnych aspektów rekrutacji,
  • nawiązania z pracownikiem stosunku pracy,
  • rozwiązywania stosunku pracy,
  • czasu pracy - planowania i rozliczania grafików,
  • pracy zdalnej,
  • urlopów,
  • zatrudniania niepełnosprawnych,
  • praw i obowiązków pracowniczych, w tym możliwości nałożenia kar,
  • dopuszczalności monitorowania pracowników,
  • przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingu w miejscu pracy.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

1. Manager rekrutuje:
  • ogłoszenie o pracę - jak je prawidłowo przygotować na gruncie obowiązywania przepisów o ochronie danych osobowych,
  • pozyskiwanie informacji o kandydacie z portali społecznościowych (np. Facebook) oraz branżowych (np. Linkedin) - ustalenie dopuszczalności takich metod,
  • dokumenty w rekrutacji: CV oraz list motywacyjny - jakich danych można żądać po zmianie przepisów od kandydata na pracownika
  • sprawdzanie referencji (kiedy dopuszczalne),
  • okres przetwarzania danych kandydatów,
  • CV bez projektu rekrutacyjnego - jak się zachować.
2. Manager zatrudnia:
  • umowa przedwstępna a list intencyjny,
  • rodzaje umów o pracę - umowa na okres próbny, umowa na czas określony, zasada 33 m-cy, umowa na czas nieokreślony, umowa na czas zastępstwa,
  • umowa o pracę a umowy cywilnoprawne (umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt B2B),
  • jakich danych osobowych można żądać od pracownika,
  • dokumenty niezbędne do podpisania wraz z umową o pracę.
3. Manager rozstaje się z pracownikiem:
  • rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron,
  • wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę,
  • czy wypowiedzenie umowy o pracę można wysłać pocztą,
  • czy wypowiedzenie umowy o pracę muszę uzasadnić,
  • jak liczyć okresy wypowiedzeń umowy o pracę,
  • na jakich zasadach mogę zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy,
  • wypowiedzenie umowy a zwolnienie lekarskie,
  • kiedy mogę zwolnić pracownika dyscyplinarnie,
  • czy wypowiedzenie umowy o pracę mojemu podwładnemu muszę konsultować ze związkami zawodowymi,
  • czy mogę rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem przebywającym na długotrwałym zwolnieniu lekarskim.
4. Czas pracy:
  • podstawowe definicje czasu pracy: doba pracownicza, normy, wymiary, okresy rozliczeniowe, odpoczynki,
  • zasady tworzenia grafików w poszczególnych systemach czasu pracy,
  • ewidencja czasu pracy,
  • praca w godzinach nadliczbowych i jej rekompensowanie,
  • praca w soboty oraz w niedziele i święta,
  • podróż służbowa a czas pracy,
  • szkolenia a czas pracy,
  • dyżur - jak rozliczać,
  • czas pracy osób niepełnosprawnych,
  • odpowiedzialność za naruszenie przepisów o czasie pracy.
5. Urlopy pracownicze:
  • ustalanie wymiaru urlopu,
  • rodzaje urlopów (wypoczynkowy, na żądanie, bezpłatny, szkoleniowy, okolicznościowy).
6. Praca zdalna - jak zarządzać zespołem:
  • korzyści i zagrożenia dla organizacji, managerów i pracowników,
  • jak zarządzać, by zyskać,
  • wypadki przy pracy podczas pracy zdalnej,
  • ewidencja czasu pracy w pracy zdalnej.

7. Stosowanie kontroli pracowników: 

  • monitorowanie w miejscu pracy - monitoring wizyjny, monitoring poczty elektronicznej, monitoring GPS, inne rodzaje monitoringu a prawo pracownika do prywatności,
  • wizerunek pracownika i jego ochrona,
  • kontrola trzeźwości pracownika,
  • pomiar temperatury u pracownika w związku z zagrożeniem epidemicznym.
8. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingu w miejscu pracy:  
  • czym różni się mobbing od dyskryminacji?
  • jakie prawa przysługują pracownikowi;
  • przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu, w tym w wynagradzaniu pracownika,
  • czy pracownik może nagrywać pracodawcę bez jego wiedzy.
9. Odpowiedzialność prawna w stosunkach pracy:
  • odpowiedzialność porządkowa pracowników - kary porządkowe, zasady i tryb ich stosowania, zasady zawiadomienia o ukaraniu, zatarcie kary, 
  • odpowiedzialność materialna pracowników za powierzone mienie.

Prowadzący: