Strefa merytoryczna
Czas trwania:
12 godzin
Tematyka:
Prawo pracy
Prawo pracy dla managerów
Jest to 2-dniowe szkolenie skierowane do:
- kadry kierowniczej wszystkich szczebli,
- pracowników planowanych do awansu na stanowiska menedżerskie,
- wszystkich zainteresowanych zarządzaniem operacyjnym.
Cel szkolenia:
Kompleksowe przygotowanie kadry kierowniczej do zarządzania operacyjnego zgodnego z przepisami prawa pracy. Przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące stosowania prawa pracy w praktyce, od momentu poszukiwania pracownika, aż do rozwiązania stosunku pracy.
W sposób praktyczny omówimy kwestie operacyjne dotyczące:
- prawnych aspektów rekrutacji,
- nawiązania z pracownikiem stosunku pracy,
- rozwiązywania stosunku pracy,
- czasu pracy - planowania i rozliczania grafików,
- pracy zdalnej,
- urlopów,
- zatrudniania niepełnosprawnych,
- praw i obowiązków pracowniczych, w tym możliwości nałożenia kar,
- dopuszczalności monitorowania pracowników,
- przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingu w miejscu pracy.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
1. Manager rekrutuje:
- ogłoszenie o pracę - jak je prawidłowo przygotować na gruncie obowiązywania przepisów o ochronie danych osobowych,
- pozyskiwanie informacji o kandydacie z portali społecznościowych (np. Facebook) oraz branżowych (np. Linkedin) - ustalenie dopuszczalności takich metod,
- dokumenty w rekrutacji: CV oraz list motywacyjny - jakich danych można żądać po zmianie przepisów od kandydata na pracownika
- sprawdzanie referencji (kiedy dopuszczalne),
- okres przetwarzania danych kandydatów,
- CV bez projektu rekrutacyjnego - jak się zachować.
2. Manager zatrudnia:
- umowa przedwstępna a list intencyjny,
- rodzaje umów o pracę - umowa na okres próbny, umowa na czas określony, zasada 33 m-cy, umowa na czas nieokreślony, umowa na czas zastępstwa,
- umowa o pracę a umowy cywilnoprawne (umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt B2B),
- jakich danych osobowych można żądać od pracownika,
- dokumenty niezbędne do podpisania wraz z umową o pracę.
3. Manager rozstaje się z pracownikiem:
- rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron,
- wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę,
- czy wypowiedzenie umowy o pracę można wysłać pocztą,
- czy wypowiedzenie umowy o pracę muszę uzasadnić,
- jak liczyć okresy wypowiedzeń umowy o pracę,
- na jakich zasadach mogę zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy,
- wypowiedzenie umowy a zwolnienie lekarskie,
- kiedy mogę zwolnić pracownika dyscyplinarnie,
- czy wypowiedzenie umowy o pracę mojemu podwładnemu muszę konsultować ze związkami zawodowymi,
- czy mogę rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem przebywającym na długotrwałym zwolnieniu lekarskim.
4. Czas pracy:
- podstawowe definicje czasu pracy: doba pracownicza, normy, wymiary, okresy rozliczeniowe, odpoczynki,
- zasady tworzenia grafików w poszczególnych systemach czasu pracy,
- ewidencja czasu pracy,
- praca w godzinach nadliczbowych i jej rekompensowanie,
- praca w soboty oraz w niedziele i święta,
- podróż służbowa a czas pracy,
- szkolenia a czas pracy,
- dyżur - jak rozliczać,
- czas pracy osób niepełnosprawnych,
- odpowiedzialność za naruszenie przepisów o czasie pracy.
5. Urlopy pracownicze:
- ustalanie wymiaru urlopu,
- rodzaje urlopów (wypoczynkowy, na żądanie, bezpłatny, szkoleniowy, okolicznościowy).
6. Praca zdalna - jak zarządzać zespołem:
- korzyści i zagrożenia dla organizacji, managerów i pracowników,
- jak zarządzać, by zyskać,
- wypadki przy pracy podczas pracy zdalnej,
- ewidencja czasu pracy w pracy zdalnej.
7. Stosowanie kontroli pracowników:
- monitorowanie w miejscu pracy - monitoring wizyjny, monitoring poczty elektronicznej, monitoring GPS, inne rodzaje monitoringu a prawo pracownika do prywatności,
- wizerunek pracownika i jego ochrona,
- kontrola trzeźwości pracownika,
- pomiar temperatury u pracownika w związku z zagrożeniem epidemicznym.
8. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingu w miejscu pracy:
- czym różni się mobbing od dyskryminacji?
- jakie prawa przysługują pracownikowi;
- przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu, w tym w wynagradzaniu pracownika,
- czy pracownik może nagrywać pracodawcę bez jego wiedzy.
9. Odpowiedzialność prawna w stosunkach pracy:
- odpowiedzialność porządkowa pracowników - kary porządkowe, zasady i tryb ich stosowania, zasady zawiadomienia o ukaraniu, zatarcie kary,
- odpowiedzialność materialna pracowników za powierzone mienie.
Prowadzący:
spinner
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.