Strefa merytoryczna
Czas trwania: 5 godzin
Tematyka: Prawo pracy

Prawo pracy 2021 r. – nowe problemy w starym stanie prawnym

W ostatnim czasie COVID-19 miał wpływ na szereg dziedzin prawa, co odbiło się również na prawie pracy. W zapomnienie odeszły podstawowe zasady zatrudniania pracowników.

Szkolenie ma na celu uporządkowanie obowiązujących przepisów w taki sposób, aby zarówno osoby zajmujące się prawem pracy na co dzień, jak i sporadycznie, mogły po szkoleniu wprowadzić odpowiednie zmiany w firmie, zmierzające do dostosowania przyjętych zasad do wymagań przepisów prawa tak, by przedsiębiorca nie był narażony na popełnianie wykroczeń przeciwko prawom pracownika w okresie COVID-19.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

1. Prowadzenie dokumentacji pracowniczej:

  • akta osobowe - szczegółowe omówienie,
  • dokumentacja związana z czasem pracy – wyjaśnienie pojęcia prowadzenia oddzielnie dla każdego pracownika – szczegółowe omówienie ewidencji czasu pracy, harmonogramów, wniosków pracownika związanych z czasem pracy,
  • dokumentacja związana z wypłatą wynagrodzenia - wyjaśnienie pojęcia prowadzenia oddzielnie dla każdego pracownika, w tym: „paski”, wypłacone a naliczone wynagrodzenie, wnioski pracownika o odbiór wynagrodzenia do rąk własnych,
  • dokumentacja związana z: wydawaniem odzieży, obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej oraz wypłatą ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnej odzieży i obuwia roboczego, za pranie i naprawę odzieży roboczej.
  • wykroczenia związane z prowadzeniem akt osobowych i brakiem dokumentacji pracowniczej - czyli co grozi przedsiębiorcy po kontroli  Państwowej Inspekcji Pracy.

2. Regulamin pracy / regulamin wynagradzania:

  • jak wprowadzić do stosowania, żeby nie narobić sobie kłopotów,
  • konieczność czy wybór konsultacji ze związkami zawodowymi/przedstawicielami pracowników - różnice,
  • elementy konieczne regulaminu pracy / regulaminu wynagradzania – najczęściej popełniane błędy i ich skutki,
  • regulacje dotyczące monitoringu w Regulaminie pracy – omówienie.

3. Monitoring w firmie - wyjaśnienie wątpliwości:

  • przesłanki wprowadzenia monitoringu – czyli kiedy można zainstalować w firmie monitoring,
  • jakie pomieszczenia w zakładzie pracy można monitorować, żeby nie naruszyć dóbr osobistych pracownika,
  • kontrola pracownika za pomocą monitoringu – dopuszczalna czy zakazana - wyjaśnienie granic działania zgodnie z prawem,
  • informowanie pracownika o wprowadzeniu monitoringu krok po kroku - zwrócenie uwagi na podstawowe terminy,
  • monitoring poczty elektronicznej czyli kontrola służbowej poczty elektronicznej pracownika w kontekście naruszenia dóbr osobistych i tajemnicy korespondencji – omówienie.

4. Badania lekarskie - zwrócenie uwagi na powtarzające się błędy w kontekście COVID-19:

  • data poddania pracownika badaniom lekarskim – wstępnym, kontrolnym, okresowym w okresie COVID-19, w tym nietypowe sytuacje: badania na urlopie wypoczynkowym, badania przed urlopem, termin rozpoczęcia pracy – stanowiska PIP,
  • omówienie sytuacji, w których nie trzeba poddawać pracownika badaniom lekarskim,
  • kiedy można uwzględnić przyniesione przez pracownika aktualne badania lekarskie badania lekarskie,
  • skierowanie na badania – elementy konieczne w świetle obowiązujących przepisów – kto wypisuje – kadrowa czy „bhp-owiec”?
  • ważność i zwrot kosztów badań lekarskich przeprowadzonych przez lekarza, z którym pracodawca nie podpisał umowy,
  • obowiązek czy prawo poddania badaniom lekarskim osób zatrudnianych na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa o dzieło, umowa zlecenia).

5. Rozwiązanie umowy o pracę / świadectwo pracy:

  • prawidłowe wypowiedzenie umowy - forma, termin, konsultacja związkowa, przyczyna,
  • uporządkowanie zasad obowiązujących przy wydawaniu świadectwa pracy:
  • definitywne rozstanie,
  • zatrudnienie jedno po drugim,
  • wniosek pracownika,
  • wykroczenia związane ze świadectwem pracy,
  • wypłata ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w trakcie zatrudnienia - obowiązek czy wybór,
  • omówienie elementów świadectwa pracy.

6. Umowy zlecenia w kontekście najczęściej popełnianych błędów:

  • informacja o liczbie przepracowanych godzin,
  • obniżenie minimalnej stawki godzinowej,
  • niewypłacenie minimalnej stawki godzinowej,
  • obowiązek przechowywania dokumentacji,
  • odpowiedzialność wykroczeniowa,
  • umowa zlecenia a umowa o pracę - jak się zabezpieczyć przed naruszeniem przepisów.

Prowadzący: