Praktycznie o AML czyli jak przeciwdziałać praniu pieniędzy w biurze rachunkowym i innych instytucjach obowiązanych
Rok 2021 można podsumować jako czas zmian do ustawy o przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Najistotniejsza zmiana - rozszerzenie katalogu instytucji obowiązanych m.in. o podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego - wygenerowała szereg problemów po stronie biur rachunkowych.
Realizacji obowiązków nie ułatwia stopień skomplikowania procedur oraz język ustawy.
W trakcie szkolenia omówione zostaną zagadnienia związane z obowiązkami po stronie podmiotów zobowiązanych, ze szczególnym uwzględnieniem biur rachunkowych.
Przedstawione zostaną praktyczne aspekty przeciwdziałania praniu pieniędzy w biurze rachunkowym - w jaki sposób dokonywać ogólnej oceny ryzyka, dlaczego i w jaki sposób oceniać naszych kontrahentów, jak na bieżąco stosować środki bezpieczeństwa finansowego narzucone w ustawie oraz jak to wszystko dokumentować.
Szkolenie jest doskonałą okazją do wypełnienia przez instytucję obowiązaną obowiązku w zakresie systematycznego odświeżania wiedzy w zakresie AML i CFT.
Efektem szkolenia będzie:
- poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych z zakresu AML;
- umiejętność wykonywania pracy zgodnie z przepisami ustawy,
- umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
- AML i CFT - o co w tym wszystkim chodzi i jaki jest cel przepisów (słowo wprowadzające na temat głównych założeń ustawy i dyrektywy o AML). Stosowane pojęcia, definicje oraz zasady.
- Omówienie katalogu instytucji obowiązanych oraz zmian wynikających z nowelizacji ustawy o AML (rozszerzenie dotychczasowego katalogu podmiotów zobowiązanych).
- Ogólna ocena ryzyka biura rachunkowego jako instytucji obowiązanej – jak spełnić ten obowiązek? Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę? Czy jeżeli ocenię swoje biuro rachunkowe w sposób nieprawidłowy to grożą mi jakieś sankcje?
- Po co oceniać każdego z naszych klientów i jak najwygodniej to zrealizować? Praktycznie o indywidualnej ocenie ryzyka klientów.
- Czy muszę pobierać od swoich klientów dowód osobisty? Czy jestem do tego uprawniony? - o weryfikacji tożsamości słów kilka.
- Jak prawidłowo stosować środki bezpieczeństwa finansowego?
- Czy i jakie dokumenty muszę posiadać? Czy muszą być w formie papierowej czy wystarczy forma elektroniczna.
- Kim jest beneficjent rzeczywisty i po co nam wiedza o nim?
- Obowiązki biura rachunkowego w odniesieniu do beneficjenta rzeczywistego - identyfikacja, weryfikacja tożsamości oraz zgłaszanie rozbieżności do właściwych organów.
- Czy dla spełnienia swoich obowiązków wystarczy, że sprawdzę Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych?
- Zagadnienia związane z osobami zajmującymi eksponowane stanowisko polityczne - jak weryfikować PEPa? Co jeżeli zaistnieją zmiany? Członek rodziny zajmującej eksponowane stanowisko polityczne
- Czy i w jakich okolicznościach można odstąpić od stosowania środków bezpieczeństwa finansowego?
- Czy muszę donosić na swojego klienta? Jakie informację powinienem przekazywać do organów? Zwiększenie obowiązku notyfikacyjnego instytucji obowiązanych - gromadzenie informacji i przekazywaniem do GIIF.
- Domniemanie prawdziwości danych ujawnionych w CRBR - problemy praktyczne
- Kontrola instytucji obowiązanych i odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków ustawowych.
- Najczęściej popełniane błędy - za co organy wymierzają kary?
- AML a dyrektywa o sygnalistach - czy muszę mieć osobną procedurę? Jakie są różnice pomiędzy anonimowym zgłaszaniem nieprawidłowości na gruncie AML a obowiązkami wynikającymi z dyrektywy podlegającej wdrożeniu?
Prowadzący:

Wojciech Frankiewicz
Absolwent Uniwersytetu Opolskiego na kierunku Prawo oraz Filologia Angielska. Ukończył studia podyplomowe na Politechnice Pekińskiej, gdzie w ramach stypendium konfucjańskiego przez pół roku poznawał język i literaturę chińską.
Posiada niemal 6-letnie praktykę w bieżącej obsłudze średnich i dużych przedsiębiorców, którą zdobył w jednej z największych firm doradczych na Dolnym Śląsku.
Specjalista prawa pracy, który praktyczne doświadczenie nabył realizując projekty dla średnich i dużych przedsiębiorców (w tym z kapitałem zagranicznym) z branży automotive, spożywczej i usługowej. Na bieżąco wspiera działy HR, a niezależnie reprezentuje pracodawców w trakcie sporów sądowych z pracownikami.
Łączy kompetencje w zakresie szeroko pojętego prawa gospodarczego, prawa cywilnego oraz prawa umów handlowych. Realizuje projekty związane z prawidłowym funkcjonowaniem u przedsiębiorców zasad przetwarzania danych osobowych (w tym RODO).
Miłośnik aktywnego spędzania wolnego czasu na łonie natury, zwłaszcza w górach.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.