Praktyczne aspekty prawa pracy dla pracodawcy samorządowego – od nawiązania do rozwiązania stosunku pracy w czasie epidemii
Program szkolenia obejmuje zagadnienia, które mają praktyczne znaczenie dla Sekretarzy oraz Pracowników Działów Kadr Pracodawców samorządowych, pracujących w oparciu o ustawę o pracownikach samorządowych. Szkolenie to praktyczne podejście w zakresie dokumentacji związanej z nawiązaniem stosunku pracy, jak również z jego rozwiązaniem, a także inne praktyczne problemy, z którymi spotykają się w codziennej praktyce osoby odpowiedzialne za prawidłowe stosowanie przepisów prawa pracy u Pracodawców samorządowych.
Ponadto program szkolenia uwzględnia wpływ wprowadzenia stanu epidemii na organizację i zarządzanie czasem pracy przez pracodawców samorządowych. Konieczność zapobiegania zakażeniom wirusem SARS-CoV-2 spowodowała bowiem błyskawiczne zreorganizowanie prowadzonej działalności oraz zastosowanie rozwiązań, które dotychczas nie odgrywały tak istotnego znaczenia (np. praca zdalna czy modyfikacja rozkładu czasu pracy). Wszystkich, którzy chcą skonfrontować przyjęte rozwiązania z wymogami wynikającymi z przepisów prawa, zapraszamy do udziału w szkoleniu.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
1. Odpowiedzi na praktyczne pytania dotyczące nawiązania, rozwiązania stosunku pracy i prowadzenia dokumentacji pracowniczej przez pracodawcę samorządowego w czasie epidemii:
- Znaczenie dat w treści umowy o pracę – czy termin / dzień rozpoczęcia pracy jest tożsamy z terminem dopuszczenia pracownika do pracy? Orzecznictwo sądowe w zakresie nawiązania stosunku pracy w dniu wolnym od pracy.
- Czy w czasie epidemii umowę o pracę można zawrzeć w formie elektronicznej?
- Prawidłowe skierowanie w czasie epidemii na badania profilaktyczne osoby przyjmowanej do pracy. Skutki zawarcia w skierowaniu niepełnych albo nieprawidłowych danych.
- Studium przypadku badań profilaktycznych przeprowadzanych w czasie epidemii.
- Czy dzień dopuszczenia do pracy może być dniem pracy zdalnej?
- Czy szkolenie wstępne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy może być przeprowadzone w formie zdalnej?
- Rodzaje umów o pracę zawieranych przez pracodawców samorządowych.
- W jakich sytuacjach pracodawca samorządowy może zawrzeć umowę o pracę na czas określony?
- Czy dopuszczalne jest zawarcie umowy na okres próbny z pracownikami zatrudnianymi na stanowiskach pomocniczych i obsługi?
- Czy umowa o pracę zawarta na czas określony w celu zastępstwa nieobecnego pracownika powinna wskazywać dane zastępowanego pracownika i określać rodzaj usprawiedliwionej nieobecności?
- Studium przypadków umów zawartych na czas określony w celu zastępstwa pracownika korzystającego w czasie epidemii z dodatkowego zasiłku opiekuńczego.
- Czy zastępującemu można powierzyć inne obowiązku niż te, które były przypisane zastępowanemu?
- W ilu oryginałach powinna być sporządzona umowa o pracę, dodatkowa informacja o warunkach zatrudnienia (art. 29 § 3 k.p.), zakres obowiązków i inne dokumenty sporządzane przez pracodawcę. Dopuszczalność przechowywania w aktach osobowych kopii tych dokumentów.
- Postępowanie pracodawcy w przypadku informacji w świadectwie pracy przedłożonym przez zatrudnianą osobę o zajęciu wynagrodzenia za pracę. Sankcje za brak działania określonego przepisami prawa.
- Praktyczne znaczenie zmian w zakresie prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej dla pracodawcy samorządowego:
- kiedy dopuszczalne jest kontynuowanie prowadzenia dokumentacji pracowniczej, a kiedy należy zaprowadzić nową dokumentację
- dopuszczalność prowadzenia i przechowywania dokumentacji w różnych postaciach
- sankcje za nieprawidłowe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej
- Czy pracodawca samorządowy zobowiązany będzie do elektronicznego prowadzenia akt osobowych?
- Konieczność poświadczania za zgodność z okazanym dokumentem dokumentacji przedkładanej przez osobę ubiegającą się o zatrudnienie i przez pracownika. Poświadczanie za zgodność z oryginałem a poświadczanie za zgodność z okazanym dokumentem.
- Obowiązek sporządzenia przez pracodawcę zakresu obowiązków w formie pisemnej. Praktyczne znaczenie zakresu obowiązków.
- Dodatkowa informacja o warunkach zatrudnienia, terminy przekazywania pracownikowi dodatkowej informacji o warunkach zatrudnieni.
- Sprostowanie informacji o warunkach zatrudnienia i aktualizacja tej informacji.
- Prawidłowe sporządzanie dokumentacji dotyczącej rozwiązania stosunku pracy – porozumienie stron, wypowiedzenie umowy o pracę, rozwiązanie bez zachowania okresu wypowiedzenia.
- Skuteczne rozwiązanie z pracownikiem umowy o prace w czasie epidemii, w tym za pośrednictwem operatora pocztowego.
- Kto decyduje o treści świadectwa pracy po zmianie przepisów prawa?
- Wysyłanie za pośrednictwem operatora pocztowego pracownikowi świadectwa pracy w czasie epidemii.
- W której części akt osobowych należy umieścić świadectwo pracy dotyczące umów o pracę na czas określony, jeżeli po nich została zawarta umowa na czas nieokreślony?
- Czy porozumienie o wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego w trakcie trwania kolejnej umowy o pracę musi mieć formę pisemną?
- „Urlop okolicznościowy” i dni wolne na poszukiwanie pracy a treść świadectwa pracy.
- Odprawa pieniężna w związku z przejściem na emeryturę / rentę a treść świadectwa pracy.
- W jakiej wysokości pracownik samorządowy otrzyma odprawę emerytalną / rentową?
- Odprawa pieniężna w związku z przejściem na emeryturę / rentę wypłacona po rozwiązaniu stosunku pracy a treść świadectwa pracy.
- Sankcje za nieterminową wypłatę odprawy emerytalnej / rentowej.
- Termin wydania świadectwa pracy przez pracodawcę.
- Prostowanie świadectwa pracy „z urzędu” przez pracodawcę i na wniosek pracownika.
- Jakie i wobec kogo inspektor pracy stosuje sankcje, jeżeli świadectwa pracy nie zostało wydane w terminie określonym w Kodeksie pracy?
2. Odpowiedzi na praktyczne pytania dotyczące zatrudnienia pracownika samorządowego po raz pierwszy na stanowisku urzędniczym:
- Czy w czasie epidemii pracodawca samorządowy zwolniony jest z obowiązku prowadzenia procedury naboru na wolne stanowisko urzędnicze?
- Czy w czasie epidemii pracodawca samorządowy powinien prowadzić nabór zdalnie?
- Czy kandydat może żądać nawiązania stosunku pracy, jeżeli nabór zostanie przeprowadzony niezgodnie z przepisami prawa?
- Skierowanie do służby przygotowawczej w czasie epidemii.
- Cel służby przygotowawczej.
- Czas trwania służby przygotowawczej.
- Kto może zostać zwolniony ze służby przygotowawczej?
- Egzamin kończący służbę przygotowawczą i jego znaczenie.
- Informacja Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie służby przygotowawczej
- Praktyczne aspekty związane z zawarciem kolejnej umowy o pracę z pracownikiem samorządowym. Rodzaj umowy. Przeniesienie prawa do urlopu wypoczynkowego na kolejny stosunek pracy.
3. Odpowiedzi na praktyczne pytania dotyczące planowania i rozliczania czasu pracy pracowników samorządowych w czasie epidemii:
- W jaki sposób rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wpłynęło na organizację czasu pracy pracowników samorządowych?
- Dopuszczalność modyfikacji systemu i rozkładu czasu pracy pracowników w okresie stanu epidemii.
- Praktyczne problemy związane z organizacją pracy pracowników w związku z obowiązkami pracodawców i ograniczeniami określonymi w ww. rozporządzeniu.
- W jakich przypadkach pracownik wykonuje pracę, a w jakich jedynie pozostaje w gotowości do wykonywania pracy?
- Dokumentowanie pozostawania pracownika w gotowości do wykonywania pracy.
- Praktyczne problemy z ustaleniem wysokości wynagrodzenia pracownika samorządowego za pozostawanie w gotowości do wykonywania pracy.
- Czy w okresie stanu epidemii możliwe jest korzystanie przez pracodawcę samorządowego z tzw. elastycznego (ruchomego) czasu pracy?
- Czy w związku z wystąpieniem stanu epidemii korzystne dla pracodawcy samorządowego będzie wydłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy?
- Poprawne wprowadzenie dłuższego okresu rozliczeniowego. Przykładowe wzory dokumentów.
- Czy pracodawca samorządowy może korzystać z możliwości polecenia pracy zdalnej pracownikom?
- W jakich przypadkach właściwe będzie polecenie wykonywania pracy zdalnej?
- Forma polecenia pracy zdalnej.
- Dokumentowanie wykonania pracy zdalnej w celu ustalenia prawa do wynagrodzenia za wykonaną pracę.
- Praca zdalna a obowiązek ewidencjonowania czasu pracy.
- Czy wykonywanie przez pracownika samorządowego pracy zdalnej wymaga przekazywania wyników pracy drogą elektroniczną?
- Czy pracownikowi przysługuje zwrot kosztów związanych z używaniem sprzętu prywatnego do wykonywania pracy zdalnej?
Cena szkolenia obejmuje:
- zajęcia dydaktyczne, materiały szkoleniowe przygotowane przez eksperta, dyplom ukończenia szkolenia, lunch, serwis kawowy.
Rezerwacja wg kolejności zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona. W celu zgłoszenia udziału w szkoleniu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i przesłać go faksem na numer: (042) 683-21-25. Po otrzymaniu zgłoszenia odeślemy Państwu potwierdzenie przyjęcia rezerwacji. Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem (042) 235-30-60.
Serdecznie zapraszamy.
Prowadzący:
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.