Czas trwania: 12 godzin
Tematyka: Narzędzia IT

Power BI Desktop – nowoczesny program do analizowania i wizualizacji danych (Szkolenie 2-dniowe)

Szkolenie ma na celu zapoznanie z funkcjami Microsoft Power BI Desktop. Jest to niezależny od MS Office program, działający również w chmurze, który pozwala na analizowanie i wizualizowanie danych. Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił zrealizować rozwiązania Business Intelligence (BI) rozpoczynając od pobrania danych z wielu źródeł (np. z plików zewnętrznych czy innych baz danych) poprzez utworzenie modelu, wykorzystanie funkcji wizualizacji danych oraz tworzenie własnych miar i formuł przy użyciu języka DAX. Ponadto uczestnik nauczy się jak odnajdywać, przekształcać i wzbogacać dane przy użyciu Power Query oraz wizualizować dane na wielu interaktywnych wykresach i wizualizacjach.

Uczestnik przystępujący do kursu powinien znać podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows a także program Excel na poziomie średnio-zaawansowanym wraz z tabelami przestawnymi przynajmniej na poziomie podstawowym.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

1. Wstęp do Power BI:

  • Co to jest Power BI?
  • Czym jest Model danych, Power Query i panel analizy danych?

2. Power Query (przekształcanie danych):

  • Co to jest Power Query?
  • Interfejs programu.
  • Omówienie okna kroków.
  • Ustawianie typów danych.
  • Importowanie danych ze źródeł zewnętrznych m.in. pliki Excel, .xml, tekstowych, pdf, z folderu, z baz danych, z sieci WEB).
  • Filtrowanie i sortowanie danych.
  • Usuwanie oraz zachowywanie wierszy i kolumn.
  • Przekształcanie kolumn i wierszy.
  • Przekształcanie tekstu (m.in. przycięcie, zamiana wielkości liter, dodawanie prefiksów i sufiksów, wyodrębnianie tekstu z zakresu, przed i po ogranicznikach itp.).
  • Przekształcanie dat (m.in. dzień tygodnia, wiek, początek i koniec miesiąca oraz roku, tydzień roku, nazwa dnia, nazwa miesiąca itp.).
  • Praca na liczbach (m.in. operacje standardowe, dzielenie bez reszty, modulo, zaokrąglanie itp.).
  • Grupowanie i agregowanie danych.
  • Anulowanie przestawiania (zaznaczonych, innych) kolumn.
  • Dzielenie i scalanie kolumn.
  • Tworzenie własnych kolumn niestandardowych.
  • Tworzenie kolumny indeksu.
  • Tworzenie kolumny warunkowej.
  • Dołączanie zapytań.
  • Scalanie zapytań.
  • Rodzaje sprzężeń między zapytaniami.

3. Tworzenie modeli danych:

  • Co to jest model danych?
  • Importowanie danych do modelu.
  • Co to są relacje między tabelami i jakie mamy rodzaje?
  • Zarządzanie tabelami.
  • Ukrywanie tabel i kolumn.
  • Perspektywy (widoki).
  • Właściwości pól w tabelach.
  • Kardynalność (kierunek).
  • Kierunek filtrowania krzyżowego.
  • Normalizacja i denormalizacja danych.
  • Przykład prawidłowego modelu danych.

4. Model danych i język DAX (Data Analysis Expressions):

  • Formatowanie i zmiana typów danych.
  • Składnia języka DAX.
  • Kolumny obliczeniowe DAX.
  • Miary obliczeniowe.
  • Funkcje logiczne.
  • Funkcje matematyczne i statystyczne.
  • Funkcje filtrów.
  • Funkcje relacyjne.
  • Funkcje iteracyjne.
  • Funkcja Calculate.
  • Time Intelligence czyli funkcje analizy czasowej.

5. Wizualizacja danych:

  • Tworzenie raportów przy użyciu dostępnych typów wizualizacji.
  • Efektywny proces przetwarzania, analizy i raportowania informacji.
  • Formatowanie danych i raportu.
  • Praca z danymi, wykresami i raportami.
  • Tworzenie motywu raportu.
  • Wizualizacje typu karta, karta z wieloma wierszami.
  • Wizualizacja typu tabela i macierz.
  • Wykresy kolumnowe, słupkowe, liniowe, kołowe, pierścieniowe.
  • Wykresy kombinowane, seryjne.
  • Wykres miernika.
  • Wykres wstążkowy.
  • Mapa drzewa.
  • Publikowanie raportu w trybie online.

Prowadzący:

Sebastian Godziszewski

Sebastian Godziszewski

Specjalista ds. IT. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku trenera IT oraz analityka danych, które zdobył pracując w międzynarodowych korporacjach. Prowadzi szkolenia z obsługi programów Microsoft, głównie Excel, Excel VBA, Power BI Desktop, Power Query, Power Pivot, Microsoft PowerPoint oraz Microsoft Word.