Czas trwania: 3 godziny
Tematyka: Kadry / Prawo Pracy

Polityka szkoleniowa. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika

Inwestujesz w rozwój pracowników? Sprawdź, co wolno, co trzeba, a co warto zabezpieczyć umową.
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to nie tylko szansa na rozwój zespołu – to także obowiązek i ryzyko. Przepisy Kodeksu pracy określają szereg praw i obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika w związku ze szkoleniami, a nowelizacje z 2023 roku jeszcze bardziej skomplikowały temat. Nie wystarczy wysłać pracownika na kurs – trzeba wiedzieć, kiedy zawrzeć umowę szkoleniową, co w niej zapisać i jak zabezpieczyć się przed kosztowną rezygnacją pracownika.
To szkolenie da Ci kompleksowe zrozumienie zasad kierowania na szkolenia, formalności prawnych i odpowiedzialności obu stron – z przykładami, wzorami dokumentów i omówieniem aktualnego orzecznictwa.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych:
    • Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji na gruncie kodeksu pracy.
    • Podnoszenie kwalifikacji – art. 17 k.p.
    • Dostosowanie kwalifikacji pracowniczych do potrzeb pracodawcy.
    • Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych (art. 103 (1) k.p.
    • Zasada równego traktowania pracowników – niedyskryminacji w odniesieniu do możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
    • Uprawnienia i obowiązki pracodawców/pracowników w związku z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych (art. 103 (1) i następne kodeksu pracy).
    • Urlop szkoleniowy.
    • Przesłanki nabycia prawa do urlopu.
    • Odpowiedzialność za nieudzielenie urlopu szkoleniowego.
    • Zwolnienie z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania.
    • Pozostałe świadczenia dla pracowników.
    • Pokrycie opłat za kształcenie.
    • Pokrycie opłat za przejazd.
    • Pokrycie opłat za podręczniki i zakwaterowanie.
    • Interpretacje i stanowiska dotyczące przepisów.
  2. Umowy szkoleniowe pomiędzy pracownikiem a pracodawcą:
    • Kwestie formalne umów szkoleniowych.
    • Umowa szkoleniowa na gruncie kodeksu pracy a przepisy kodeksu cywilnego.
    • Obowiązek zawarcia umowy.
    • Treść umowy.
    • Forma umowy.
    • Wzór umowy.
  3. Odpowiedzialność pracownika za rezygnację z podnoszenia kwalifikacji zawodowych albo przerwanie podnoszenia tych kwalifikacji:
    • Zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji.
    • Skreślenie z listy słuchaczy, a zobowiązanie pracownika do zwrotu kosztów szkolenia.
    • Granice roszczenia pracodawcy o zwrot kosztów szkolenia.
  4. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych a czas pracy:
    • Polecenie pracodawcy uczestnictwa w szkoleniu.
    • Szkolenia w dni wolne od pracy.
    • Czas dojazdu pracownika do miejsca w którym odbywa się szkolenie.

Prowadzący:

Anna Modzelewska

Anna Modzelewska

Doświadczenie zdobywała pracując w działach prawnych oraz kancelariach.

Aktualnie prowadzi własną kancelarię. W ramach świadczonych usług udziela porad, przygotowuje pisma procesowe, sporządza wymaganą dokumentację z zakresu spraw kadrowych.

Prowadzi szkolenia, wykłady, webinary i kursy z prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych dla przedsiębiorców, managerów, pracowników HR, kadr i płac oraz księgowych.