Czas trwania: 15 godzin
Tematyka: Podatki branżowe

PODATKI BRANŻOWE – specyfika sektora medycznego pod kątem podatkowym (szkolenie 3-dniowe)

Specyfika sektora medycznego pod kątem podatkowym stała się inspiracją do stworzenia dedykowanego cyklu szkoleń dla służb finansowych i księgowych tych podmiotów. Zapraszamy na spotkania szkoleniowe, które skupiają się na praktycznych zagadnieniach i najnowszym orzecznictwie podatkowym.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

Temat 1 – Podatek VAT w podmiotach medycznych.

Dzień pierwszy szkolenia to tematyka fakturowania, KSeF, JPK, bieżącego rozliczenia VAT w sektorze.

  1. Krajowy System e-Faktur (KSeF) zamiast Centralnego Rejestru i jego zastosowanie w podmiocie medycznym, jako wystawiającym i otrzymującym faktury. Uprawnienia do korzystania z KSeF – przygotowanie do rewolucji, rozgrzewka:

    • Co to jest KSeF i do czego ma służyć?
    • Pojęcie faktury ustrukturyzowanej, tj. wystawianej w ramach KSeF.
    • Akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej.
    • Wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej.
    • Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych i związane z tym skutki dla podatnika.
    • Faktury korygujące w KSeF.
    • Faktura uproszczona i faktury do paragonu a KSeF.
    • Faktura zaliczkowa w KSeF.
    • Dostęp do faktur w KSeF.
  2. Omówienie aktualnych schematów JPK w zakresie zgodności oznaczeń JPK z KSeF, symbole GTU i procedur z JPK na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny:

    • Podstawa opodatkowania i podatek należny od poszczególnych rodzajów transakcji.
    • Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU – klasyfikacja z punktu widzenia sprzedawanych towarów i usług).
    • Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące powiązania pomiędzy podatnikiem a kontrahentami innymi niż jednostki budżetowe.
    • Faktura do paragonu (ujęcie w ewidencji VAT) oraz faktura uproszczona w nowym JPK_VAT.
    • Oznaczenia dowodów sprzedaży – kiedy podatnik ma je zastosować? dokument wewnętrzny, faktura do paragonu, dokument z kasy fiskalnej.
    • Dodatkowe oznaczenia/kody dowodów nabycia u podatnika.
  3. Symbole PKWiU i kody CN oraz ich zastosowanie na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.

  4. Faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności i wydłużenie terminu w zakresie ich stosowania do 2025 roku.

  5. Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania przez podmiot medyczny – wybrane zagadnienia:

    • Usługi opieki medycznej.
    • Obligatoryjna metoda kasowa w służbie zdrowia – m.in. kserokopie dokumentacji medycznej dla Sądów.
    • Badania kliniczne.
    • Usługi najmu i refaktura mediów.
    • Podstawa opodatkowania i jej korekty.
    • Świadczenia kompleksowe jednostki medycznej, a VAT.
    • Stawki VAT w działalności jednostki medycznej – nie zawsze zwolnienie.
  6. Pozostałe kwestie dotyczące rozliczenia podatku VAT przez podmiot medyczny:

    • Odliczenie podatku naliczonego przez podmiot medyczny.
    • Odliczenie według struktury sprzedaży / prewspółczynnika oraz korekty roczne.
    • Mechanizm podzielonej płatności przez podmiot medyczny,
    • Transakcje międzynarodowe (np. WNT, import i eksport usług, kwestia Brexitu) przez podmiot medyczny – wybrane problemy.
    • Zasady przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej.
    • Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego i faktura VAT RR.
    • Czynności nieodpłatne przez podmiot medyczny.
    • Zwolnienie podmiotowe przez podmiot medyczny – wskazanie takiej możliwości dla mniejszych placówek.
    • Biała lista i KUP a Polski Ład.
    • Zmiany od 2023 r. (m.in. VAT SLIM 3).

Temat 2 – Podatek dochodowy w podmiotach medycznych (CIT, PIT – obowiązki Płatnika).

Dzień drugi szkolenia to usystematyzowanie najważniejszych zagadnień CIT dla sektora medycznego w ujęciu praktycznym.

  1. Podmiot medyczny jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych:

    • Zakres stosowania zwolnienia podmiotowego z CIT.
    • Zakres stosowania zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego z CIT (wydatki na cele statutowe i niestatutowe).
  2. Przychody podmiotu medycznego i zasady ich ustalania:

    • Przychody należne w działalności medycznej w kontekście rozliczeń z NFZ (kontraktowe i ponadkontraktowe) – w tym ustalanie momentu powstania przychodu w przypadku przesunięcia rozliczeń w ramach limitu oraz nadwykonań.
    • Przychody należne z tytułu wykonania usług medycznych na zasadach komercyjnych.
    • Refaktura a przychód.
    • Moment wykonania usługi: usługi wykonywane przez podmioty współpracujące – lekarzy, pielęgniarki, konsultantów, wolontariuszy itp., badania kliniczne, analizy, diagnostyka, ekspertyzy dla sądów i prokuratur, usługi szkoleniowe (w tym współpraca z uczelniami w zakresie kształcenia), usługi reklamowe, usługi najmu oraz dzierżawy, usługi hotelowe i gastronomiczne.
    • Zasady rozliczania: przychodów w naturze, przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych.
    • Zasady dokonywania korekty przychodów – w tym m.in. z tytułu: błędów w wystawionych fakturach, kwestionowania przez NFZ rozliczeń wykazanych przez podmiot medyczny świadczeń medycznych.
  3. Koszty w działalności leczniczej.

    • Koszty uzyskania przychodów: kwalifikacja ogólna, celowość/dokumentowanie.
    • Podział na koszty bezpośrednie i pośrednie w działalności leczniczej.
    • Zasady potrącalności kosztów w czasie – koszty „bezpośrednie” i „pośrednie.”
    • Koszty rozliczane metodą kasową.
    • Jak określić, które z wydatków są, a które nie są powiązane z celami statutowymi?
    • Koszty podmiotów przekształcanych u następców prawnych.
    • Wydatkowanie środków na działalność statutową, a przekształcenie.
    • Korekta roczna podatku VAT w kosztach uzyskania przychodu.
    • Zasady ujmowania wierzytelności nieściągalnych w kosztach podatkowych.
    • Zasady dokumentowania kosztów.
    • Zasady korygowania kosztów w działalności leczniczej: termin uregulowania zapłaty za faktury dokumentujące wydatki zaliczane do kosztów bezpośrednich oraz pośrednich, „Wyjście” towaru z magazynu, a brak zapłaty – konsekwencje w zakresie korekty kosztów, kontrowersje związane z momentem ujęcia korekty kosztów w rozliczeniach podatkowych podmiotu leczniczego – korekta „na bieżąco”, czy „wstecznie”? rozłożenie płatności na raty przez dostawcę, a konieczność korekty kosztów, regulowanie należności w kolejnych okresach rozliczeniowych skutkujące „kasowym” ujęciem kosztów – korzyści dla podmiotu leczniczego, brak zapłaty za faktury z tytułu nabycia bądź wytworzenia środka trwałego albo wartości niematerialnych i prawnych – obowiązkowa korekta w odniesieniu do amortyzacji.

Dzień trzeci szkolenia dla branży medycznej to kontynuacja tematyki CIT w sektorze medycznym, ale pod kątem środków trwałych i inwestycji, a także tzw. podatków ukrytych (WHT, podatek od przerzuconych dochodów) oraz MDR-ów.

  1. Amortyzacja podatkowa składników majątku w podmiocie medycznym:

    • Kryteria zaliczenia składnika majątku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji podatkowej.
    • Zasady określania wartości początkowej – w tym m. in. otrzymanie przez podmiot medyczny sprzętu medycznego.
    • Ulepszenie środka trwałego – wpływ na wartość początkową oraz odpisy amortyzacyjne.
    • Przyłączenie oraz odłączenie części składowych i części peryferyjnych – wpływ na wysokość odpisów amortyzacyjnych.
    • Metody oraz stawki amortyzacji.
    • Straty w środkach trwałych oraz likwidacja środka trwałego, w tym inwestycji w obcym środku trwałym.
    • Zaniechane inwestycje.
    • Leasing środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Środki trwałe sfinansowane z dotacji UE – zasady ich rozliczania przez podmiot leczniczy.
  2. Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez podmioty medyczne:

    • Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych.
    • Przychody zwolnione z opodatkowania.
    • Przychody niepodlegające opodatkowaniu.
    • Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych.
    • Dochody wolne od podatku.
    • Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
    • Koszty lat ubiegłych.
    • Korekty przychodów i kosztów.
    • Kalkulacja podatku.
  3. Podatek u źródła (WHT).

    • Konstrukcja opodatkowania – zasady poboru podatku przez płatnika.
    • Należyta staranność/certyfikat rezydencji – warunki stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
    • Przegląd świadczeń występujących w podmiotach medycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła.
  4. Koszty pracownicze/obowiązki płatnika:

    • Moment ujęcia kosztów pracowniczych i składek ZUS od 2023 r.
    • Przegląd wybranych kosztów pracowniczych – świadczenia pozapłacowe.
    • Zasady poboru zaliczki od 01.01.2023 r. – oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.
  5. Zagadnienia wybrane:

    • Podatek minimalny – wyłączenia dla spółek medycznych.
    • Ulga na złe długi.
    • Raportowanie schematów podatkowych w podmiotach z branży medycznej.
    • Planowane zmiany w przepisach.

Prowadzący:

dr Ewelina Skwierczyńska

dr Ewelina Skwierczyńska

Licencjonowany doradca podatkowy; doktor nauk prawnych w dziedzinie prawa w specjalizacji prawo finansowe; założyciel TAX-ES Kancelarii doradztwa podatkowego z Wrocławia.

Ekspert podatkowy posiadający kilkunastoletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od towarów i usług, podatkowych optymalizacji działalności badawczo-rozwojowej, reorganizacji działalności gospodarczych każdej wielkości oraz rozliczeń podatkowych podmiotów prawa publicznego, w tym samorządowego.
Oprócz stałej obsługi Klientów Kancelarii jest autorką kilkudziesięciu publikacji z zakresu prawa podatkowego, w tym publikacji recenzowanych i punktowanych przez Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Stale uczestniczy w konferencjach i webinariach na całym świecie podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe.

Wykładowca akademicki, prowadząca studia podyplomowe na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Trener podatkowy i Partner wielu podmiotów rynku usług doradztwa podatkowego oraz specjalistycznych kancelarii prawnych.