Czas trwania: 5 godzin
Tematyka: Przywództwo i praca z zespołem

Pierwsze kroki managera

Warsztat rozpoczniemy od popularnych stylów kierowania zespołem. Będziesz miał okazję do zdiagnozowanie siebie samego i wytyczenia swoich dążeń w tych obszarach. Warto też, byś był świadomy wahającego się zaangażowania i kompetencji, tak u Ciebie, jak u każdego wchodzącego w nową rolę pracownika. Następnie wytyczymy ramy Twojej roli i zadań z niej wynikających. Czyli, czym warto się zająć teraz i czego nie stracić z oczu w przyszłości. Kolejno dostaniesz garść użytecznych narzędzi do wdrażania komunikacji opartej na informacji zwrotnej. Na niej właśnie zaczniesz budować swój fundament wsparcia dla zespołu, czyli kulturę informacji zwrotnej. Codzienne praktyki doceniania, instruowania i korygowania pozwalają na poczucie postępu wśród załogi, a dodatkowo ułatwią Ci wytyczanie celów dopasowanych do możliwości i etapu rozwoju każdego z pracowników. Sęk jednak w szczególe, można docenić słowami: “dobra robota”, a można zrobić to w taki sposób, żeby pracownik wiedział co konkretnie ma powielać, jakie zachowania lub komunikaty. Na zakończenie spotkania, poznasz szkielet do budowania expose na różne okazje.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Część: Jakim Liderem jestem dzisiaj, a jakim chcę być docelowo?
    Fundamentalne style kierowania.
    • Style kierowania z kierunkiem na zadaniach i współpracownikach.
    • Silne i słabe strony każdego ze stylów.
    • Twój intuicyjny przewodni styl, który bardziej lub mniej świadomie reprezentujesz.
    • Jakim Liderem chcesz być i dlaczego właśnie takim, Twój kierunek.
    • Akceptacja dla (nie)świadomej (nie)kompetencji na bieżącym etapie Twojego zaawansowania.
    • Zapoznasz się z najbardziej popularnymi ze stylów kierowania m.in. Lewina, Lipitta i White'a. Wyłonisz swój przewodni styl kierowania oraz ten, który jest Twoim wzorcem, zgodny z tym, jakim szefem właśnie chcesz się stać. W drugiej części modułu dowiesz się jak zaangażowanie i kompetencje mają wpływ na aktualne samopoczucie świeżo po awansie i co będzie się z Twoim samopoczuciem dziać w najbliższych okresach. Na co warto się przygotować i skąd będziesz wiedzieć, że jesteśmy już w fazie świadomej kompetencji oraz po co komu nieświadoma kompetencja. To mieszanka teorii z samodiagnozą, refleksją i planem na świadome nabywanie kompetencji.
  2. Część: Do czego zespół potrzebuje swojego Lidera? Niezbędne kompetencja szefa.
    • Organizowanie, delegowanie, motywowanie i rozliczanie.
    • Rola i zadania na dziś w obszarach głównych funkcji szefa. Jakie są Twoje?
    • Wachlarz wsparcia.
    • Pochwały, inspiracja i korekta, jako niezbędne rozłożenie zaangażowania na zespół.
    • Codzienna informacja zwrotna.
    • Cztery sprawdzone modele na różne okazje, dające różny rezultat.
    • W tej części nazwiemy główne zadania, role i funkcje z nich wynikające dla każdego lidera. Odpowiedź na pytanie: jaka jest Twoja rola i czym w związku z tym powinieneś się zajmować wcale nie jest taka oczywista, gdy zderzymy ją z naszą codziennością, czyli tym, co faktycznie zabiera nam największą część dnia. Szlif kompetencji zarządczych rozpoczniesz od Twojego KOR-u, czyli wspierania. W tym celu potrzebna Ci będzie sztuka informacji zwrotnej. Dowiesz się, jak ją dawać korzystając ze wachlarza przynajmniej kilku modeli, jak FUKO, SBI, pomaga/przeszkadza czy metoda Zet. A co ważne nauczysz się dobierać odpowiednią metodę do okoliczności. To czas wart wzmożonej koncentracji, bo wiedza jest fundamentalna.
  3. Część: Po co się domyślać, skoro może być transparentnie. Dobre expose szefa.
    • Trzy szkielety dla dobrego Expose szefa, na różne okazje.
    • Podsumowanie warsztatu, powrót do wybranych wątków.
    • Umiejscowienie się na alegorycznym drzewie kompetencji lidera i ustalenie dalszych kroków działania.
    • Nowy przełożony to wiele znaków zapytania, dlatego istotne jest dobre rozpoczęcie współpracy. Ważne jest zaspokojenie kluczowych potrzeb oraz ciekawości zespołu przez transparentność. Do tego potrzebujesz umiejętności zbudowania dobrego expose. Pokażemy Ci różne modele, na inne okazje, m.in. MoSCoW, 5W i Dlaczego, po co, jak, i co. W drugiej części moduł pojawi się przestrzeń na podsumowania, umieszczenie się w postaci alegorii na drzewie kompetencji i plan na następny krok w nabywaniu kompetencji dobrego szefa.

Prowadzący:

Joanna Kominiak

Joanna Kominiak

Wspiera liderów, specjalistów, całe zespoły w rozwoju oraz w podejmowaniu decyzji i w wychodzeniu z impasu. W ostatniej dekadzie brała udział w transformacji organizacji, która ponad dziesięciokrotnie zwiększyła swoją załogę. Wdrażała misję, wizję i wartości, prowadząc warsztaty, dzięki którym koncepcja ta nie tylko zwyczajowo zawisnęła na ścianach, a faktycznie akcentowała zachowania i była drogowskazem w podejmowaniu decyzji. W swojej pracy używa narzędzi z nurtów m.in. design thinking, liberating structures czy problems solving. Na szkoleniach starannie buduje komfortową i angażującą przestrzeń́ dla uczestników. Trafnie diagnozuje potrzeby grupy, skupia się na usprawnieniach tak w relacjach, jak w procesach. Z zamiłowaniem dba o jakość́ materiałów szkoleniowych, zróżnicowane narzędzia i formy pracy. Stawia na doświadczanie w procesie nauki.