Czas trwania: 4 godziny
Tematyka: Przywództwo i praca z zespołem

Offboarding – zakończenie współpracy z pracownikiem

Offboarding to jednym z kluczowych elementów budowania zdrowej kultury w organizacji. Ma on nie tylko wpływ na reputację firmy oraz relacje z byłymi pracownikami. Przede wszystkim jest doskonałą okazją do poznania perspektywy osoby opuszczającej firmę, która może być nieocenioną dawką wiedzy o tym, co warto zmienić lub kultywować w danej organizacji.
Podczas warsztatu dowiesz się, jak stworzyć przyjazny i uporządkowany proces offboardingu, który zapewni płynne przejście pracownika, zabezpieczy interesy firmy, a także zbuduje pozytywne doświadczenie kończące współpracę. Skuteczny offboarding minimalizuje ryzyko utraty cennej wiedzy, wspiera płynność operacyjną oraz utrzymuje dobre relacje z byłymi pracownikami, którzy mogą stać się ambasadorami marki lub wrócić do firmy w przyszłości.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Wprowadzenie do offboardingu.
    • Czym jest offboarding i dlaczego jest równie ważny jak onboarding?
    • Przedstawienie etapów i znaczenia profesjonalnego zakończenia współpracy.
    • Różnice między offboardingiem planowanym (np. odejście na emeryturę, zmiana kariery) a nieplanowanym (np. zwolnienia).
  2. Komunikacja w procesie offboardingu.
    • Jak i kiedy poinformować zespół o odejściu pracownika?
    • Przykłady konstruktywnej komunikacji podczas przekazywania decyzji o zakończeniu współpracy.
    • Empatyczne podejście – jak przekazywać informacje w sposób, który minimalizuje negatywne skutki dla pracownika.
  3. Przekazanie wiedzy i obowiązków.
    • Jak zadbać o transfer wiedzy i zabezpieczenie dokumentacji, danych i zasobów firmy.
    • Przekazywanie obowiązków innym pracownikom i przygotowanie zespołu na zmiany.
    • Kto powinien być zaangażowany w ten proces i jakie narzędzia mogą go wspierać?
  4. Aspekty psychologiczne offboardingu, jego wpływ na zespół i organizację.
    • Wpływ relacji z byłymi pracownikami na przyszłe rekrutacje i rekomendacje.
    • Jak zachować pozytywny kontakt z pracownikiem odchodzącym.
    • Trudne sytuacje i wyzwania związane z odejściem pracownika.
  5. Ankieta odchodzącego pracownika – informacja zwrotna oraz analiza efektywności procesu offboardingu.
    • Jak efektywnie prowadzić rozmowy końcowe, aby uzyskać wartościową informację zwrotną?
    • Szczerość i otwartość jako kluczowe elementy w rozmowie z odchodzącym pracownikiem.
    • Analiza efektywności procesu offboardingu oraz exit interview.
  6. Case study – czyli jak robią to inni (analiza I dyskusja).
  7. Globalne rozwiązania (Zalando, Netflix).
  8. Przykłady polskich firm (PZU, Grupa Pracuj, Asseco).
  9. Sesja Q&A.

Prowadzący:

Milena Sakaguchi

Milena Sakaguchi

HR’owiec z wyboru i zamiłowania. Od ponad 8 lat wspiera firmy w budowaniu kultury organizacyjnej, marki pracodawcy (employer branding), doświadczeń kandydatów i pracowników również w wirtualnej rzeczywistości. Tworzyła i realizowała globalne projekty związane z rozwojem talentów.

Certyfikowany Coach, Trener Wystąpień Publicznych. Konsultant obszaru DEIB (Diversity, Equity, Inclusion & Belonging) oraz Liderstwa.

Mentor w programach rozwojowych dla osób indywidualnych i startupów.