Czas trwania: 5 godzin
Tematyka: KSeF i fakturowanie

KSeF 2.0 w Biurach Rachunkowych

Zapraszamy Państwa szkolenie dotyczące KSeF, które kompleksowo ujmuje funkcjonowanie Biur Rachunkowych jako podatników korzystających z KSeF we własnym zakresie oraz w toku świadczenia usług księgowych na rzecz swoich Klientów.

Celem szkolenia jest zbudowanie wiedzy i świadomości dającej Biuru Rachunkowemu możliwość wybrania właściwego modelu współpracy z Klientami w ramach KSeF.

Szkolenie uwzględnia najnowsze informacje opublikowane przez Ministerstwo Finansów w 2025 r.

Są one szczególnie istotne dla Biur Rachunkowych, gdyż uwzględniają nowe modele nadawania uprawnień oraz działania certyfikatów typu 1, co jest szczególnie ważne w kontekście współpracy Biur Rachunkowych z Klientami.

Znajomość modelu uprawnień oraz różnych rodzajów narzędzi autoryzacyjnych pozwoli Biuru Rachunkowemu na przyjęcie właściwego, najbardziej dogodnego modelu współpracy z Klientem w dobie obowiązkowego KSeF.

Jednocześnie, przyjęty model może wymagać aktualizacji obecnie zawartych z Klientami umów w kontekście opisów oraz akceptacji faktur importowanych z KSeF.

W związku z obowiązkiem wystawiania i otrzymywania faktur w KSeF zmianie ulegną też przepisy o prowadzeniu ksiąg podatkowych. W szczególności wiąże się to z pojawieniem się numeru KSeF faktury. Również w ewidencji VAT (plik JPK_V7) pojawią się nowe oznaczenia, które trzeba będzie stosować prawdopodobnie od lutego 2026 r.

Podsumowując, w trakcie szkolenie przedstawione będą następujące aspekty:

  • Biuro Rachunkowe jako podatnik korzystający z KSeF we własnym zakresie z uwzględnieniem różnych form prowadzonej działalności oraz
  • Biuro Rachunkowe jako wykonujący w KSeF uprawnienia nadane przez Klientów (relacja Klient – Biuro Rachunkowe),
  • nowe wyzwania związane z prowadzeniem ksiąg podatkowych po zmianach.

Serdecznie zapraszamy.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Obowiązki KSeF – kto i od kiedy będzie zobowiązany do KSeF 2.0?
    • od kiedy obowiązek wystawiania faktur w KSeF dla poszczególnych grup podatników VAT czynnych oraz zwolnionych z VAT?
    • od kiedy obowiązek odbierania faktur w KSeF,
    • podatnik VAT zwolniony nieposiadający NIP a obowiązek korzystania z KSeF.
  2. Obowiązki KSeF – które dokumenty w KSeF 2.0, a które poza KSeF 2.0?
    • które faktury będą obowiązkowo wystawiane w KSeF 2.0?: czy trzeba będzie wystawiać w KSeF faktury na czynności zwolnione? czy trzeba będzie wystawiać w KSeF faktury dla kontrahentów zagranicznych?
    • wyłączenia z obowiązku wystawiania faktur w KSeF wskazane w ustawie o VAT: faktury z kas fiskalnych okresie przejściowym, faktury wyłączone z KSeF w sposób stały,
    • wyłączenia z obowiązku wystawiania faktur w KSeF wskazane w rozporządzeniu wykonawczym.
  3. Biuro Rachunkowe jako użytkownik KSeF – uprawnienia, tokeny, certyfikaty:
    • narzędzia autoryzacyjne służące do rozpoczęcie korzystania z KSeF przez Biuro Rachunkowe prowadzone jako JDG,
    • narzędzia autoryzacyjne służące do rozpoczęcie korzystania z KSeF przez Biuro Rachunkowe prowadzone w formie innej niż JDG (sp. z o.o., spółka cywilna, spółka jawna itp.),
    • zgłoszenie osoby na formularzu ZAW-FA: kto może zgłosić taką osobę? jakie są uprawnienia osoby zgłoszonej na ZAW-FA? jak będzie się uwierzytelniać osoba zgłoszona na ZAW-FA? jak odebrać uprawnienia osobie wskazanej na ZAW-FA?
    • rodzaje uprawnień nadawane w KSeF: uprawnienia nadawana osobie fizycznej, uprawnienia nadawane podmiotowi, uprawnienia do samofakturowania, uprawnienia w zakresie faktur RR,
    • tokeny jako narzędzie automatycznej autoryzacji: jak utworzyć token? jak działa tokeni jak korzystać z tokenów? czy warto korzystać z toków w kontekście współpracy z Klientem Biura Rachunkowego?
    • certyfikaty autoryzacyjne TYPU 1 - jak utworzyć certyfikat TYPU 1? jak działa certyfikat TYPU 1 i jak z niego korzystać? tokeny a certyfikaty – podobieństwa i różnice, problem krótkiego okresu ważności certyfikatu – jak sobie z nim poradzić? czy warto korzystać z certyfikatów w kontekście współpracy z Klientem Biura Rachunkowego?
  4. Optymalne model uprawnień w relacji Klient-Biuro Rachunkowe:
    • możliwe modele współpracy Klient-Biuro Rachunkowe w ramach KSeF,
    • wybór modelu współpracy Biura Rachunkowego z Klientami a właściwa struktura uprawnień nadawanych przez Klienta,
    • wykorzystanie tokenów lub certyfikatów Typu 1 w współpracy Biura Rachunkowego z Klientami.
  5. Wystawianie faktur w KSeF:
    • wystawianie faktur ustrukturyzowanych (tzw. tryb ONLINE): proces wystawienia faktury w KSeF 2.0, jak będzie ustalana data wystawienia faktury w KSeF 2.0?, przekazanie faktury wystawionej w KSeF w zależności od rodzaju nabywcy, rola kodów QR, struktura nr KSeF nadanego przez KSeF fakturze ustrukturyzowanej, rola numeru KSeF, zasady korygowania faktur ustrukturyzowanych, zasady wystawiania duplikatów faktur ustrukturyzowanych,
    • wystawianie faktur innych niż ustrukturyzowane w trybach szczególnych (tryb AWARIA, OFFLINE, OFFLINE24) i specyfika przekazania faktur nabywcom: różnice pomiędzy poszczególnymi trybami szczególnymi, proces wystawienia faktur w poszczególnych trybach szczególnych, specyfika daty wystawienia faktury w trybach szczególnych, sposób przekazania faktur wystawionych w trybach szczególnych w zależności od rodzaju nabywcy, kody QR Offline/Certyfikat na fakturach wystawionych w trybach szczególnych, termin wysłania do KSeF faktur wystawionych w trybach szczególnych, nr KSeF nadany przez KSeF fakturom wystawionym w trybach szczególnych, odmienne zasady korygowania faktur w trybie AWARIA i w trybach OFFLINE/OFFLINE24, specyficzne zasady wystawiania duplikatów faktur wystawionych w trybach szczególnych,
    • wystawianie faktur innych niż ustrukturyzowane w trybie AWARIA CAŁKOWITA: jak jest różnica pomiędzy trybem AWARIA a AWARIA CAŁKOWITA? proces wystawienia i doręczenia faktur w trybie AWARII CAŁKOWITEJ, czy faktury wystawione w trybie AWARII CAŁKOWITEJ należy wysłać do KSeF? zasady korygowania i duplikowania faktur wystawionych w trybie AWARII CAŁKOWITEJ.
  6. Dostęp do faktur w KSeF:
    • data otrzymania faktury w KSeF (data otrzymania a data importu do systemu) – jak data istotna dla odliczenia VAT,
    • data otrzymania faktury w trybach szczególnych,
    • dostęp do faktur Klienta w systemie Biura Rachunkowego a procedura akceptacji i opisu faktur przez Klienta,
    • szczególna rola funkcji ukrycia faktury w KSeF w kontekście współpracy Biura Rachunkowego z Klientem,
    • rola funkcji oznaczenia faktury scamowej,
    • Struktura FA(3) – zagadnienia praktyczne możliwości struktury FA(3) w kontekście właściwej identyfikacji sprzedaży/zakupu,
  7. KSeF a księgi podatkowe:
    • nr KSeF faktury sprzedażowej i zakupowej w księgach podatkowych (w szczególności w JPK_V7) – czy już od lutego 2026 r.?
    • Struktura FA(3) – praktyczne możliwości struktury FA(3) w kontekście automatyzacji tworzenia JPK_V7 – wyzwanie dla Klientów, czy ułatwienie dla Biur Rachunkowych?
    • nowe oznaczenia w JPK_V7 – OFF, BFK, DI – jak i kiedy stosować?
    • nowe zasady wykazywania korekty in minus dla korekt wystawionych w KSeF,
    • nowe zasady wykazywania korekty in minus dla korekt wystawionych w trybach szczególnych,
    • nowe zasady wykazywania korekty in minus dla korekt wystawionych poza KSeF i poza trybami szczególnymi (np. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej),
    • krajowe faktury otrzymane poza KSeF od lutego 2026 r. a prawo do odliczenia VAT i zaliczenia wydatków do KUP.
  8. KSeF a płatności:
    • przekazywanie przez Biuro Rachunkowe faktur Klientom wyłącznie przez KSeF a terminowość płatności dokonywanych przez Klienta – jak zaradzić zatorom płatniczym?,
    • rola numerów KSeF w płatnościach dokonywanych od roku 2027,
    • identyfikatory zbiorcze w płatnościach za wiele faktur dokonywanych od roku 2027 (właściwe księgowanie rozrachunków),
    • rozliczanie płatności gotówkowych i kartą płatniczą a faktury w KSeF.

Prowadzący:

Michał Krawczyk

Michał Krawczyk

Ekspert podatkowy, Wspólnik w Kancelarii KrafTax Sp. z o.o. W branży podatkowej od 1999 r. W latach 1999 – 2014 pracownik organów podatkowych, w tym 4 lata pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu w dziale podatku VAT oraz 11 lat pracy w kontroli podatkowej. Od roku 2014 współpracuje z kancelariami podatkowymi oraz prowadzi własną działalność gospodarczą. W latach 2008 – 2014 współtworzył i prowadził szkolenia w ośrodkach szkoleniowych Ministerstwa Finansów oraz w ramach Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów. Obecnie projektuje oraz prowadzi szkolenia dla Platformy Szkoleniowej Expert4you oraz dla Krajowej Izby Podatkowej. Ukończył Szkołę Coachów Biznesu oraz Szkołę Trenerów Biznesu. Autor i współautor publikacji podatkowych.