Krajowy System e-Faktur – najczęstsze pytania i wątpliwości
Krajowy Systemu e-Faktur (tzw. KSeF) wejdzie w życie od 1 lutego 2026 roku. To platforma tworzona przez Ministerstwo Finansów do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Proces wdrożenia wymaga czasu i przeprowadzenia kilku etapów działań, dlatego należy zacząć je już w 2025 roku. Podczas szkolenia omawiamy najważniejsze pytania, które rodzą się przedsiębiorcom.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
Krajowy System e-Faktur(KseF) – zasady stosowania na przykładzie programu do fakturowania
- część – terminy wejścia w życie KSeF dla podmiotów vatowców i nievatowców:
- Terminy wejścia KSEF, przesunięty rok podatkowy, jak liczone są obroty do wejścia przedsiębiorcy w KSEF?
- Co z zakupami zagranicznymi, czy wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług również trzeba doliczyć do obrotu?
- Czy najmniejsi podatnicy mają możliwość wejść później niż w 2026 roku do KSEF? Czy 10 tys. obrotu dotyczy każdej jednostki bez ograniczeń formy prawnej (jdg, sp zoo)?
- część – forma wystawienia faktury i jej przesłania:
- Czy faktury wystawiane dla odbiorcy zagranicznego można wygenerować w KSEF i pobrać w języku angielskim?
- Technikalia : czy jeśli w paczce wysyłanych faktur do KSEF jest faktura odrzucona to czy cała paczka jest odrzucona czy tylko konkretna faktura?
- Jaką formę może mieć załącznik do faktury, czy może to być plik w pdf?
- Co w przypadku zakupów internetowych np. na allegro, gdzie najpierw dokonujemy płatności a później dopiero otrzymujemy faktury?
- Czy fakturowanie pakietów medycznych na pracowników także będzie wchodzić do KSEF?
- Czy wczytujemy faktury, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce dokumentujące np. transakcje łańcuchowe?
- Czy obowiązkowe będzie wstawianie do KSEF faktur, które są zwolnione z obowiązku fiskalizacji i są wystawiane automatycznie przez klientów w momencie zakupów internetowych?
- W jakim przedziale czasu należy wczytać fakturę, która jest automatycznie wystawiona przez klienta?
- Czy numeracja faktur nadawana w systemie księgowym musi mieć zachowaną kolejność numeryczną (względem daty utworzenia dokumentu w systemie księgowym) kiedy już będziemy obligatoryjnie korzystali z KSEF?
- W jakiej sytuacji data wystawienia dokumentu będzie data wystawienia faktury w KSEF, jeśli data wystawienia w programie będzie wcześniejsza niż data wysyłki?
- Czy można pobrać faktury zbiorczo? Czy każdą można pojedynczo?
- Czy na liście faktur widać które zostały pobrane/odczytane?
- Czy na fakturze sprzedaży oprócz pola nabywca jest pole odbiorca?
- Czy data zaczytania faktury do KSEF wynikająca z nadanego numeru KSEF powinna być w systemie księgowym zapisywana? Czy ta data może być ważna z punktu widzenia np. raportowania JPK_VAT albo np. z punktu widzenia określania terminu płatności za daną fakturę?
- Jakie rozwiązania przyjąć do obiegu załączników do faktur, poza KSEF - np. protokoły odbioru usług?
- Czy Noty Księgowe będą jeszcze obowiązywać?
- W przypadku wystawienia drugiej faktury korygującej, który numer faktury jako numer faktury korygowanej powinnyśmy podać na fakturze korygującej?
- Co z kursami przeliczeniowymi w przypadku faktur WDT i eksportowych w sytuacji, gdy jest awaria i dokumenty trafią do systemu później niż dzień wystawienia?
- Czy paragony z NIP nadal będą funkcjonować?
- Jakie błędy na fakturach będą rodzić kary finansowe?
- część - nadanie uprawnień i autoryzacja:
- Logowanie: Czy pracownik, logując się do systemu ma mieć profil zaufany? czy też poświadczenie podpisu?
- Czy jeśli podatnik będzie korzystać z aplikacji niezależnego dostawcy czy w tej aplikacji ma jedynie nadać prawo uprawnienia?
- Czy aby nadać uprawnienia będzie trzeba dodatkowo wysłać zawiadomienie do urzędu? Czy prokurent może podpisać ZAW-FA?
- Czy każdy użytkownik może osobno logować się w sposób dowolny czy przez profil zaufany czy przez certyfikat?
- Czy jeden pracownik może logować się profilem a drugi podpisem kwalifikowanym?
- Czy wszystkie osoby wystawiające i wysyłające faktury w dziale handlowym mogą to robić poprzez pieczęć?
- Jak powinno się nadawać uprawnienia dla biura rachunkowego?
- Czy po ustaniu awarii czy w ogóle wysyłki faktury w trybie offline, gdy dokument zostanie wysłany do KSEF to wskazane dwa kody QR (offline + certyfikat) konieczne jest wysłanie do klienta faktury ponownie (jeśli tak to było ustalone z klientem, że dostaje faktury także w formie PDF’u) i czy kod QR po wysyłce do KSEF zastąpi te dwa kody, które pojawiły się na wizualizacji faktury wysłane w trybie offline poza KSEF?
Prowadzący:

dr Małgorzata Rzeszutek
Doradca podatkowy, założyciel Polskiego Instytutu Podatków i Rachunkowości , specjalista w prawie podatkowym i dziedzinach pokrewnych.
Wiedza i doświadczenie to ponad 11-letnia praktyka w spółkach audytorskich, praca dydaktyczna w szkołach wyższych oraz przeprowadzanie nadzorów i audytów podatkowych w spółkach podlegających badaniu sprawozdań finansowych. Autorka publikacji w zakresie podatku dochodowego i VAT . Na rynku szkoleniowym specjalizuje się w szczególności w zakresie opodatkowania podmiotów medycznych oraz w podatkach dochodowych i dokumentacji cen transferowych dla spółek kapitałowych.
Wykładowca uniwersytecki i doświadczony szkoleniowiec.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.