E-faktura 2021
Ministerstwo Finansów już od kilku lat intensywnie pracuje nad wdrażaniem nowoczesnych narzędzi analitycznych, umożliwiających bieżącą kontrolę rozliczeń podatkowych, docelowo w czasie rzeczywistym. Postępującej cyfryzacji służyło wprowadzenie nowego JPK_V7, rozszerzone raportowanie w zakresie cen transferowych TPR-C, elektroniczna rejestracja podmiotów akcyzowych i konieczność wdrażania elektronicznych ewidencji na potrzeby TAX FREE, wprowadzenie struktur STIR itp. Obecnie planuje się już od 1 października 2021 r. wdrożenie nowych faktur elektronicznych wysyłanych i odbieranych na ustandaryzowanym schemacie poprzez system elektroniczny Ministerstwa Finansów - Krajowy System e-Faktur.
W 2021 oraz w 2022 r. w obrocie prawnym będą zatem występowały zarówno faktury uproszczone, papierowe, elektroniczne oraz ustrukturyzowane. Jak je prawidłowo wystawiać, jak korygować, jakie szanse i zagrożenia dają zmiany od 1 października 2021 r.?
Zapraszamy na szkolenie głównych księgowych, działy księgowe, działy sprzedażowe, działy fakturujące, biura rachunkowe, kadrę kierowniczą, doradców podatkowych, prawników.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
Część 1. Fakturowanie tradycyjne:
1. Zasady wystawiania faktur i ich duplikatów:
- Zakres podmiotowy i sposób upoważnienia do wystawiania faktur,
- W jakich okolicznościach wystawia się faktury, a w jakich inne dokumenty, np. noty/rachunki
- rodzaje faktur,
- elementy niezbędne na fakturach i elementy dodatkowe,
- terminy wystawiania faktu i skutki ich niedochowania,
- faktury uproszczone,
- MPP a faktury i zaliczki.
2. Korygowanie faktur z uwzględnieniem zmian od stycznia 2021 r.:
- Termin na korektę,
- Korekta do korekty,
- Przyczyny korekty a moment wystawienia faktury korygującej,
- Noty korygujące,
- rozliczanie faktur korygujących od 1 stycznia 2021 r.,
- anulowanie faktur i korygowanie faktur „do zera”,
3. Faktura jako nośnik podatku naliczonego:
- prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- termin odliczeń podatku naliczonego,
- rozliczanie faktur międzynarodowych po SLIM VAT 2,
- odliczenie przy metodzie kasowej oraz w związku z przedwczesnym wystawieniem faktury przez sprzedawcę,
- nieprawidłowości w fakturach a prawo do odliczenia podatku naliczonego.
4. Paragony z NIP jako faktury. Zmiany w ewidencjonowaniu faktur uproszczonych:
- kto i kiedy wystawia paragony z NIP,
- faktury imienne do paragonów,
- korygowanie paragonów z NIP,
- zasady ujmowania faktur uproszczonych w ewidencji VAT do 30.09.2020 oraz od 01.10.2021.
5. Obowiązki ewidencyjne związane z JPK_V7 od 1 lipca 2021 r.:
- nowy zakres danych w ewidencji podatku należnego,
- nowe oznaczenia dowodów sprzedaży,
- zmiany w stosowaniu symboli GTU,
- istotne zmiany w oznaczaniu kodami procedur dotyczące podmiotów powiązanych (TP) oraz mechanizmu podzielonej płatności (MPP),
- podmioty, które nie muszą stosować oznaczeń TP,
- problemy z wykazywaniem faktur wystawionych do paragonów „FP”,
- refakturowanie a oznaczenia w JPK_VAT,
- dowody wewnętrzne i przypadki ich wystawiania,
- oznaczanie GTU i kodami procedur dokumentów RO i WEW po zmianach.
6. Faktura elektroniczna:
- zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści, czytelności,
- akceptacja kontrahenta,
- korygowanie,
- szczególne rodzaje faktur elektronicznych.
Część 2. Faktura ustrukturyzowana:
1. Definicja faktury ustrukturyzowanej jako nowego rodzaju faktury elektronicznej.
2. Czy wystawianie faktur w formie ustrukturyzowanej będzie dobrowolne czy obowiązkowe dla określonych branż?
3. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych a akceptacja odbiorcy faktury.
4. Określenie momentu wystawienia i otrzymania faktury ustrukturyzowanej.
5. Zasady korygowania faktur ustrukturyzowanych:
a) czy faktury „tradycyjne” można korygować w formie ustrukturyzowanej?
b) czy faktury ustrukturyzowane można korygować w formie „tradycyjnej”?
c) czy do faktury ustrukturyzowanej można wystawić notę korygującą?
6. Czy można wystawić duplikat faktury ustrukturyzowanej?
7. Narzędzie do wystawiania faktur ustrukturyzowanych - Krajowy System e-Faktur (KSeF):
a) wystawianie faktur w KSeF a możliwość korzystania z dotychczasowych systemów do fakturowania,
b) autoryzacja faktur w systemie KSeF,
c) sposób wyznaczania osób upoważnionych do wystawiania i odbierania faktur w KSeF,
d) obowiązek informowania organów podatkowych o osobach upoważnionych do wystawiania i odbierania faktur w KSeF,
e) sposób odbierania faktur w systemie KSeF,
f) możliwość przekazania faktur nabywcom nie zarejestrowanym w KSeF (tzw. anonimowy dostęp - np. dla nabywców detalicznych),
g) przechowywanie faktur w KSeF - w jaki sposób i przez jaki okres będą przechowywanie daktury w KSeF?
h) zakres automatycznej kontroli faktur w systemie KSeF przez Krajową Administrację Skarbową.
Prowadzący:
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.