E-doręczenia – ważne zmiany w obszarze korespondencji cyfrowej
Jesteśmy w trakcie wdrażania w Polsce systemu doręczeń elektronicznych. Podmioty publiczne oraz podmioty prawa prywatnego (przedsiębiorcy, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą) a także osoby wykonujące zawód zaufania publicznego tj. radcowie prawni, adwokacji, doradcy podatkowi i rzecznicy patentowi, zgodnie z harmonogramem wdrożenia, zobowiązywani są do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i zgłoszenia go do rządowej Bazy Adresów Elektronicznych dla celów komunikacji elektronicznej.
Jest to obowiązek, który powoduje nowe wyzwania prawne związane z wyborem kanałów komunikacji w relacjach z podmiotami publicznymi, sądami oraz pomiędzy podmiotami prywatnymi. Wynika to z faktu, że nowy system doręczeń elektronicznych nie jest jedynym kanałem komunikacji, gdyż zastosowanie w dalszym ciągu będą miały regulacje szczególne i wynikające z nich mechanizmy doręczeń. Nowy system doręczeń elektronicznych jest częściowo stosowany łącznie z dotychczasowymi regulacjami.
Prawidłowe ustalenie oraz stosowanie kanałów komunikacji ulegnie więc skomplikowaniu, a jednocześnie obszar ten stanie się kluczowy dla budowania relacji zewnętrznych (w aspekcie prawnym, biznesowym i komunikacyjnym).
Szkolenie uczy praktycznej obsługi systemu e-doręczeń, rozwiązuje kluczowe wątpliwości z zakresu usług PURDE i PUH. Podczas szkolenia szczegółowo zostaną wyjaśnione kwestie związane zakładaniem adresu do doręczeń elektronicznych, bieżącej obsługi skrzynki.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
- Zasady doręczeń elektronicznych według ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (UDE):
- czym są e-doręczenia?
- obowiązek wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
- adres do doręczeń elektronicznych,
- Baza Adresów Elektronicznych,
- skrzynka doręczeń,
- kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
- obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych,
- skutki prawne wpisu adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych,
- dowód wysłania i otrzymania,
- pojęcie systemu teleinformatycznego w przepisach prawa,
- doręczenia i wymiana informacji wyłączone spod regulacji UDE,
- wyłączenie stosowania przepisów o adresie do doręczeń elektronicznych oraz o wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej,
- Podstawowe prawa i obowiązki podmiotów objętych nowym modelem doręczeń-kto i jak został zobowiązany do korzystania z e-doręczeń?
- obowiązek stosowanie e-doręczeń-katalog podmiotów zobowiązanych do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych,
- podmioty publiczne i niepubliczne,
- dokument elektroniczny,
- znaczenie adresu do doręczeń elektronicznych i papierowych,
- usługa hybrydowa,
- skrzynka doręczeń elektronicznych i rejestracja doręczenia elektronicznego,
- znaczenie operatorów pocztowych w obiegu dokumentacji.
- Harmonogram obowiązku korzystania z e-Doręczeń.
- Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego:
- czym jest PURDE- omówienie definicyjne,
- obowiązki operatora wyznaczonego,
- dowody wysłania i otrzymania,
- skuteczność doręczeń, 5. Publiczna usługa hybrydowa:
- czym jest PUH?
- od kiedy realnie będzie funkcjonowała PUH?
- Poczta Polska jako operator PUH – obowiązki,
- zasady przekształcania korespondencji,
- tajemnica korespondencji.
- E-doręczenia – konieczność posiadania adresu doręczeń elektronicznych:
- jak krok po kroku uzyskać ADE,
- tryb utworzenia adresu,
- aktywacja adresu,
- rezygnacja z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
- Prezentacja procesu obsługi „skrzynki doręczeń elektronicznych”:
- mówienie procesu krok po kroku,
- rola administratora skrzynki,
- uprawnienia pracowników, którym udzielono dostępu do skrzynki
- Korzystanie z e-Doręczeń – obywatel i firma.
- Relacja ustawy o doręczeniach względem innych ustaw i regulacji prawnych.
Prowadzący:

Anna Modzelewska
Doświadczenie zdobywała pracując w działach prawnych oraz kancelariach.
Aktualnie prowadzi własną kancelarię. W ramach świadczonych usług udziela porad, przygotowuje pisma procesowe, sporządza wymaganą dokumentację z zakresu spraw kadrowych.
Prowadzi szkolenia, wykłady, webinary i kursy z prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych dla przedsiębiorców, managerów, pracowników HR, kadr i płac oraz księgowych.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.