Podatek VAT kompleksowo – szczegółowe omówienie najnowszych zmian oraz zasad rozliczania i dokumentowania VAT począwszy od roku 2026
Szkolenie adresowane jest do pracowników działów księgowych i biur rachunkowych, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, radców prawnych, doradców podatkowych oraz przedsiębiorców – praktyków i teoretyków.
Celem szkolenia jest wyczerpujące omówienie zagadnień związanych z prawidłowym rozliczaniem VAT w praktyce. Omówienie różnych kontrowersyjnych przykładów dotyczących powstania obowiązku podatkowego, odliczania podatku naliczonego oraz zasady właściwego fakturowania transakcji w świetle orzecznictwa TSUE i NSA oraz stanowiska KAS. Omówienie najczęściej popełnianych błędów przy rozliczaniu VAT i metod ich unikania.
W ramach szkolenia omówione zostaną zmiany wchodzące w życie w ciągu 2025 i 2026 roku mające istotny wpływ na prawidłowe rozliczanie podatku od towarów i usług.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
- Obowiązek podatkowy w praktyce:
- sprzedaż towarów z wysyłką,
 - towar „w rękach” przewoźnika, jak rozpoznać obowiązek podatkowy?
 - zamówienie przez Internet, a moment sprzedaży,
 - odbiór zamówionego towaru z magazynu,
 - postawienie towarów „do dyspozycji”, a rozliczenie VAT,
 - wpływ postanowień umownych na obowiązek podatkowy w dostawie towarów,
 - zasady Incoterms 2020 w praktyce,
 - praktyczny moment wykonania usługi,
 - protokoły, świadectwa płatności i inne dokumenty przy świadczeniu usług i ich wpływ na VAT należny,
 - kiedy prognoza wywołuje skutki podatkowe (zasady fakturowania „mediów”),
 - faktura rozliczeniowa za „media” – skutki podatkowe,
 - obowiązek podatkowy przy fakturowaniu (najem, leasing, ochrona, budowlanka),
 - czy każda zaliczka i kiedy wywołuje skutki podatkowe?
 - nowe zasady wystawiania faktur zaliczkowych od 1 września 2023 r.
 
 - Nowości w zakresie odliczania podatku naliczonego:
- kiedy podatnik ma prawo do odliczenia?
 - kontrowersje związane z terminami odliczenia podatku naliczonego: odliczenie na „bieżąco” i „wstecz” – zmiany przepisów od 1 lipca 2023, odliczenie VAT z duplikatu faktury, odliczenie z korekty faktury od 1 lutego 2026r, jaki wpływ na odliczenie ma nota korygująca do 1 lutego 2026, zaliczka, a odliczenie VAT, inne dokumenty zakupowe, a odliczenie VAT (paragony, bilety, dokumenty celne – jak odliczać od 1 lutego 2026 w cieniu KSeF,
 - data sprzedaży, data wystawienia, data otrzymania faktury – istotne różnice znaczeniowe dla odliczenia VAT,
 - odliczanie podatku wynikającego z faktur wystawionych przez małych podatników rozliczających się metodą kasową,
 - odliczanie VAT przy nabyciu paliwa - karty paliwowe, potwierdzenie transakcji od 1 lutego 2026 r.,
 - ograniczenia lub wyłączenia z prawa do odliczenia w kontekście najnowszego orzecznictwa TSUE,
 - weryfikacja dostawcy lub usługodawcy, a prawo do odliczenia (należyta staranność w wersji Ministerstwa Finansów),
 - odliczanie VAT strukturą – aspekty praktyczne z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa oraz zmian od 1 lipca 2023: kiedy stosować proporcję, a kiedy preproporcję – omówienie pojęć, zasady kwalifikacji kosztów do czynności dających prawo do odliczenia i niedających takiego prawa oraz związanych jednocześnie z całą działalnością przedsiębiorstwa, metodologia określania współczynnika proporcji i preproporcji, korekty podatku naliczonego – obowiązek czy możliwość, wszelkiego typu dotacje, dopłaty i subwencje i ich wpływ na ustalanie zakresu odliczenia,
 - zasady odliczania VAT przy świadczeniach kompleksowych.
 
 - Fakturowanie w świetle orzecznictwa i stanowiska KAS:
- dane niezbędne na fakturze w kontekście definicji, a faktura ustrukturyzowana,
 - czy dokumentacja transakcyjna może być fakturą?
 - pro forma, rachunki, noty – ich dalsze funkcjonowanie po 1 lutym 2026,
 - błędy i oczywiste pomyłki w fakturach, a utrata prawa do odliczenia (np. nieprawidłowy odbiorca, błędne dane teleadresowe albo NIP, błędna stawka VAT, nieprawidłowe dane ilościowe i wartościowe na fakturze),
 - nowe elementy w fakturach i ewidencji (GTU i RT),
 - paragon z NIP nabywcy – sposób wystawienia i wykazania w ewidencji i jakie konsekwencje w KSEF?
 - zasady refakturowania – na co zwrócić uwagę?
 - jak i kiedy wystawić refakturę za „media”?
 - czy świadczenie kompleksowe musi być wykazane na fakturze osobno, czy razem?
 - korekty faktur – praktyczne aspekty rozliczenia oraz dane obowiązkowe,
 - korekty faktur po nowemu – zmiany w KSEF od 1 lutego 2026,
 - jak skorygować sprzedaż bezfakturową (np. sprzedaż na kasie rejestrującej)?
 - anulowanie faktury i „duplikat” faktury – co dalej?
 - praktyczne aspekty wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
 - Krajowy System E-Faktur obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. – istota zmian w fakturowaniu,
 - Pancerny KSEF – zasady dostępu do systemu, a rzeczywistość.
 
 - Praktyczne aspekty ewidencjonowania w VAT:
- zasady tworzenia i wysyłki JPK_V7 do US od 1 lutego 2026,
 - kiedy ujmować kody GTU i jak korygować błędne kody?
 - zasady generowania i przesyłania paragonów fiskalnych w formie elektronicznej,
 - nowe zasady zwolnień z kas od 2026 r.
 
 
Prowadzący:

Andrzej Malenta
Wieloletni pracownik Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie podatku VAT, w tym kilka lat na stanowiskach kierowniczych. Odpowiedzialny za wydawanie interpretacji indywidualnych w zakresie VAT przez Dyrektora IS w Warszawie. Wieloletni wykładowca w zakresie zagadnień związanych z podatkiem VAT, autor licznych publikacji.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.