Czas trwania: 5 godzin
Tematyka: Kadry / Prawo cywilne

Tworzenie dobrych praktyk i umów ze współpracownikami – kontrakty B2B bez ryzyka

Szkolenie poświęcone jest kompleksowemu omówieniu prawnych oraz praktycznych zagadnień związanych z zawieraniem umów B2B ze współpracownikami. Uczestnicy zdobędą wiedzę nie tylko na temat prawidłowego konstruowania takich umów, lecz przede wszystkim – właściwego stosowania ich postanowień w codziennej praktyce biznesowej.

Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do kształtowania relacji zawodowych w sposób zgodny z wymaganiami instytucji kontrolnych, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, organy skarbowe czy Państwowa Inspekcja Pracy. W toku zajęć omówione zostaną przykłady z praktyki tych organów oraz przedstawione zostaną kluczowe czynniki mogące prowadzić do zakwestionowania formy współpracy.

Szkolenie obejmuje również identyfikację potencjalnych ryzyk związanych ze zmianą kwalifikacji umowy oraz przedstawienie przebiegu postępowań w tego rodzaju sprawach.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Różnice między B2B a stosunkiem pracy:
    • Charakterystyka umów B2B.
    • Cechy stosunku pracy.
    • Porównanie z podobnymi formami współpracy.
    • Kluczowe kryteria stosowane przez organy i sądy.
  2. Zasady budowania bezpiecznych relacji z kontraktorami B2B:
    • Kluczowe postanowienia umów cywilnoprawnych.
    • Dobre i ryzykowne praktyki we współpracy na co dzień.
    • Rola polityki kadrowej w kształtowaniu modelu współpracy.
  3. Organizacja i warunki współpracy z kontraktorami:
    • Proces rekrutacyjny – jak rekrutować bez ryzyka.
    • Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna – spójność przekazu.
    • „Test jednej faktury”.
    • Kwestie techniczne: miejsce pracy, sprzęt, podnajem lokalu.
    • Organizacja czasu współpracy: godziny pracy, przerwy, nadgodziny.
    • Wyjazdy służbowe, imprezy integracyjne i świadczenia dodatkowe.
    • Ewidencjonowanie współpracy.
    • Zakaz konkurencji.
  4. Ryzyka prawne związane z niewłaściwą kwalifikacją umowy:
    • Ryzyka podatkowe.
    • Skutki na gruncie ubezpieczeń społecznych.
    • Prawo pracy.
    • Odpowiedzialność karna skarbowa i inne formy odpowiedzialności.
  5. Postępowania sporne wynikające z zakwestionowania umowy B2B:
    • Postępowania ZUS – tryb i możliwe rozstrzygnięcia.
    • Postępowania prowadzone przez organy podatkowe.
    • Spory w sądzie pracy.
    • Postępowania sądowe.
  6. Aspekty podatkowe współpracy B2B – analiza orzecznictwa:
    • Koszty uzyskania przychodów po stronie kontraktora.
    • Koszty uzyskania przychodów po stronie zleceniodawcy.
    • VAT.
  7. Outsourcing jako alternatywa dla zatrudniania bezpośredniego:
    • Przekazanie czynności kadrowo-płacowych podmiotom zewnętrznym.
    • Ryzyka i korzyści outsourcingu – aspekty praktyczne i formalne.
  8. Podsumowanie Q&A.

Prowadzący:

Adam Olczyk

Adam Olczyk

Radca prawny, doktor nauk prawnych. Na co dzień wykłada w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (m.in. prawo gospodarcze, prawo cywilne, prawo podatkowe i finansowe, prowadzi przedmioty w ramach tzw. „ścieżki na doradcę podatkowego”, promotor licznych prac magisterskich, wykładowca na specjalistycznych studiach podyplomowych z zakresu podatków).

Po niemal 10-letniej pracy w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (w Wydziale II i III zajmującymi się m.in. podatkami PIT, CIT, RET) działa obecnie na rynku, reprezentując i doradzając klientom w sprawach podatkowych, początkowo w ramach współpracy z jedną z największych międzynarodowych sieci kancelarii, obecnie (od 2024 r.) w ramach własnej działalności. Specjalista w zakresie tax litigation.

Doświadczony szkoleniowiec, uczestnik licznych konferencji międzynarodowych i krajowych. Autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego oraz teorii prawa. Od lat wspiera osoby przygotowujące się do zdania egzaminu na doradcę podatkowego. Sekretarz redakcji międzynarodowego czasopisma podatkowego Analizy i Studia CASP.