Tworzenie dobrych praktyk i umów ze współpracownikami – kontrakty B2B bez ryzyka
Szkolenie poświęcone jest kompleksowemu omówieniu prawnych oraz praktycznych zagadnień związanych z zawieraniem umów B2B ze współpracownikami. Uczestnicy zdobędą wiedzę nie tylko na temat prawidłowego konstruowania takich umów, lecz przede wszystkim – właściwego stosowania ich postanowień w codziennej praktyce biznesowej.
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do kształtowania relacji zawodowych w sposób zgodny z wymaganiami instytucji kontrolnych, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, organy skarbowe czy Państwowa Inspekcja Pracy. W toku zajęć omówione zostaną przykłady z praktyki tych organów oraz przedstawione zostaną kluczowe czynniki mogące prowadzić do zakwestionowania formy współpracy.
Szkolenie obejmuje również identyfikację potencjalnych ryzyk związanych ze zmianą kwalifikacji umowy oraz przedstawienie przebiegu postępowań w tego rodzaju sprawach.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
- Różnice między B2B a stosunkiem pracy:
- Charakterystyka umów B2B.
- Cechy stosunku pracy.
- Porównanie z podobnymi formami współpracy.
- Kluczowe kryteria stosowane przez organy i sądy.
- Zasady budowania bezpiecznych relacji z kontraktorami B2B:
- Kluczowe postanowienia umów cywilnoprawnych.
- Dobre i ryzykowne praktyki we współpracy na co dzień.
- Rola polityki kadrowej w kształtowaniu modelu współpracy.
- Organizacja i warunki współpracy z kontraktorami:
- Proces rekrutacyjny – jak rekrutować bez ryzyka.
- Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna – spójność przekazu.
- „Test jednej faktury”.
- Kwestie techniczne: miejsce pracy, sprzęt, podnajem lokalu.
- Organizacja czasu współpracy: godziny pracy, przerwy, nadgodziny.
- Wyjazdy służbowe, imprezy integracyjne i świadczenia dodatkowe.
- Ewidencjonowanie współpracy.
- Zakaz konkurencji.
- Ryzyka prawne związane z niewłaściwą kwalifikacją umowy:
- Ryzyka podatkowe.
- Skutki na gruncie ubezpieczeń społecznych.
- Prawo pracy.
- Odpowiedzialność karna skarbowa i inne formy odpowiedzialności.
- Postępowania sporne wynikające z zakwestionowania umowy B2B:
- Postępowania ZUS – tryb i możliwe rozstrzygnięcia.
- Postępowania prowadzone przez organy podatkowe.
- Spory w sądzie pracy.
- Postępowania sądowe.
- Aspekty podatkowe współpracy B2B – analiza orzecznictwa:
- Koszty uzyskania przychodów po stronie kontraktora.
- Koszty uzyskania przychodów po stronie zleceniodawcy.
- VAT.
- Outsourcing jako alternatywa dla zatrudniania bezpośredniego:
- Przekazanie czynności kadrowo-płacowych podmiotom zewnętrznym.
- Ryzyka i korzyści outsourcingu – aspekty praktyczne i formalne.
- Podsumowanie Q&A.
Prowadzący:

Adam Olczyk
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Na co dzień wykłada w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (m.in. prawo gospodarcze, prawo cywilne, prawo podatkowe i finansowe, prowadzi przedmioty w ramach tzw. „ścieżki na doradcę podatkowego”, promotor licznych prac magisterskich, wykładowca na specjalistycznych studiach podyplomowych z zakresu podatków).
Po niemal 10-letniej pracy w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (w Wydziale II i III zajmującymi się m.in. podatkami PIT, CIT, RET) działa obecnie na rynku, reprezentując i doradzając klientom w sprawach podatkowych, początkowo w ramach współpracy z jedną z największych międzynarodowych sieci kancelarii, obecnie (od 2024 r.) w ramach własnej działalności. Specjalista w zakresie tax litigation.
Doświadczony szkoleniowiec, uczestnik licznych konferencji międzynarodowych i krajowych. Autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego oraz teorii prawa. Od lat wspiera osoby przygotowujące się do zdania egzaminu na doradcę podatkowego. Sekretarz redakcji międzynarodowego czasopisma podatkowego Analizy i Studia CASP.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.