Czas trwania: 5 godzin
Tematyka: Podatki branżowe

Zasady prawidłowego rozliczania VAT w JST i jednostkach zależnych w 2025 r. z wykorzystaniem praktycznych rozwiązań

Celem szkolenia jest omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu podatku VAT w kontekście (nie)typowych problemów pojawiających się podczas rozliczania podatku VAT przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne. Specyfika działania jednostek samorządu terytorialnego wymaga szczególnej ostrożności.
W trakcie szkolenia przedstawione zostaną praktyczne aspekty rozliczania VAT odnoszące się do konkretnych zdarzeń występujących w JST takich jak, np. opodatkowanie VAT opłat przekształceniowych i odszkodowań z różnych tytułów.

Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Zakres opodatkowania podatkiem VAT:
    • Czynności opodatkowane VAT w JST w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, kiedy JST występuje jako organ władzy publicznej, a kiedy jako podatnik VAT?
    • Działalność gospodarcza w JST na gruncie VAT.
    • Zdarzenia (nie)podlegające opodatkowaniu – kary umowne, odszkodowania. Jak odnieść się w praktyce do opodatkowania tego typu należności?
    • Transakcje, których kwalifikacja może rodzić problemy – obsługa (usługi) stołówki szkolnej, świadczenie usług opiekuńczych przez gminne domy opieki społecznej, dzierżawa nieruchomości będących własnością JST, eliminacja i unieszkodliwianie azbestu, wynajem rowerów miejskich i inne.
    • Dokumentowanie otrzymywanych opłat z tytułu realizacji zadań publicznych i ich wpływ na rozliczenie VAT.
    • Grupa VAT w JST – czy możliwe jest tworzenie takiej struktury?
  2. Zasady odliczania podatku VAT:
    • Zakres prawa do odliczenia i termin do odliczenia podatku: z wykorzystaniem bezpośredniej alokacji, przy użyciu metody proporcjonalnego odliczenia, czynności niedające prawa do odliczenia, zakres ograniczeń w prawie do odliczenia.
    • Finansowanie zakupu z dotacji i realizacja projektów unijnych, a odliczenie VAT.
    • Praktyczne przykłady odliczenia podatku VAT w gminach m.in.: z tytułu poczynionych inwestycji, w tym inwestycji zaniechanych, w związku z wniesionymi aportami, w związku z obrotem nieruchomościami.
    • Realizacja inwestycji infrastrukturalnych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego a kwestia odliczania VAT.
    • Kwalifikowalność podatku VAT w przypadku ubiegania się przez jednostki samorządu terytorialnego o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych.
    • Wytyczne MF w zakresie kwalifikowalności VAT.
    • Stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie kwalifikowalności podatku VAT.
  3. Zasady ustalania i odliczania za pomocą pre-proporcji i proporcji:
    • Jak obliczać prewskaźnik – czy uwzględniamy dotacja, subwencji itp?
    • Czy pre-proporcja zwalnia podatnika z obowiązku obliczania proporcji?
    • Szczegółowe sposoby obliczania pre-proporcji – rozporządzenie dedykowane dla jednostek samorządu terytorialnego, a konieczność stosowania go w praktyce – orzecznictwo NSA.
    • Korekta roczna, korekta wieloletnia – jak korygować proporcjonalnie odliczony VAT od inwestycji.
    • Sprzedaż w trakcie okresu korekty, zmiana przeznaczenia i jej wpływ na odliczenie, nieodpłatne przekazanie inwestycji do zakładu lub spółki – wpływ na odliczenie VAT.
    • Zmiany w rozliczaniu proporcji od 1 lipca 2023 r.
  4. Prawidłowe rozliczenie VAT - najważniejsze zagadnienia:
    • Wpływ dotacji na podstawę opodatkowania VAT.
    • Czynsz najmu/dzierżawy i opłaty za media.
    • Korekta obrotu – rozliczenie faktur zmniejszających i zwiększających podstawę opodatkowania.
    • Szczególne przypadki ustalania podstawy opodatkowania – dostawa gruntu czy też prawa użytkowania wieczystego, opłata przekształceniowa.
    • Moment powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT m.in. określenie momentu wykonania usługi i dokonania dostawy towarów, usługi rozliczane okresowo, usługi budowlane, media.
    • Fakturowanie: autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury, jako podstawowe warunki prawidłowego fakturowania, informacje obowiązkowe na fakturze i ich wpływ na odliczanie VAT, odsprzedaż usług – zasady refakturowania na przykładach, podzielona płatność w VAT i Biała Księga Podatników.
    • Jakie kroki poczynić w kierunku przygotowań do wdrożenia faktur ustrukturyzowanych?
    • Nadawanie uprawnień jednostkom organizacyjnym JST w zakresie dostępności do KSeF.
    • Zwolnienia z opodatkowania – bieżące stanowisko KAS w kwestii zakresu stosowania zwolnień z opodatkowania w JST.
  5. Praktyczne problemy związane z JPK VAT:
    • Nowe obowiązki związane z prowadzeniem ewidencji na potrzeby VAT.
    • Dodatkowe wymogi znakowania faktur – czy dotyczą one również jednostki samorządu terytorialnego?
    • Sankcje za nieprawidłowe wypełnienie deklaracji – jak się bronić?

Prowadzący:

Andrzej Malenta

Andrzej Malenta

Wieloletni pracownik Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie podatku VAT, w tym kilka lat na stanowiskach kierowniczych. Odpowiedzialny za wydawanie interpretacji indywidualnych w zakresie VAT przez Dyrektora IS w Warszawie. Wieloletni wykładowca w zakresie zagadnień związanych z podatkiem VAT, autor licznych publikacji.