Zasady prawidłowego rozliczania VAT w JST i jednostkach zależnych w 2025 r. z wykorzystaniem praktycznych rozwiązań
Celem szkolenia jest omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu podatku VAT w kontekście (nie)typowych problemów pojawiających się podczas rozliczania podatku VAT przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne. Specyfika działania jednostek samorządu terytorialnego wymaga szczególnej ostrożności.
W trakcie szkolenia przedstawione zostaną praktyczne aspekty rozliczania VAT odnoszące się do konkretnych zdarzeń występujących w JST takich jak, np. opodatkowanie VAT opłat przekształceniowych i odszkodowań z różnych tytułów.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
- Zakres opodatkowania podatkiem VAT:
- Czynności opodatkowane VAT w JST w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, kiedy JST występuje jako organ władzy publicznej, a kiedy jako podatnik VAT?
- Działalność gospodarcza w JST na gruncie VAT.
- Zdarzenia (nie)podlegające opodatkowaniu – kary umowne, odszkodowania. Jak odnieść się w praktyce do opodatkowania tego typu należności?
- Transakcje, których kwalifikacja może rodzić problemy – obsługa (usługi) stołówki szkolnej, świadczenie usług opiekuńczych przez gminne domy opieki społecznej, dzierżawa nieruchomości będących własnością JST, eliminacja i unieszkodliwianie azbestu, wynajem rowerów miejskich i inne.
- Dokumentowanie otrzymywanych opłat z tytułu realizacji zadań publicznych i ich wpływ na rozliczenie VAT.
- Grupa VAT w JST – czy możliwe jest tworzenie takiej struktury?
- Zasady odliczania podatku VAT:
- Zakres prawa do odliczenia i termin do odliczenia podatku: z wykorzystaniem bezpośredniej alokacji, przy użyciu metody proporcjonalnego odliczenia, czynności niedające prawa do odliczenia, zakres ograniczeń w prawie do odliczenia.
- Finansowanie zakupu z dotacji i realizacja projektów unijnych, a odliczenie VAT.
- Praktyczne przykłady odliczenia podatku VAT w gminach m.in.: z tytułu poczynionych inwestycji, w tym inwestycji zaniechanych, w związku z wniesionymi aportami, w związku z obrotem nieruchomościami.
- Realizacja inwestycji infrastrukturalnych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego a kwestia odliczania VAT.
- Kwalifikowalność podatku VAT w przypadku ubiegania się przez jednostki samorządu terytorialnego o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych.
- Wytyczne MF w zakresie kwalifikowalności VAT.
- Stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie kwalifikowalności podatku VAT.
- Zasady ustalania i odliczania za pomocą pre-proporcji i proporcji:
- Jak obliczać prewskaźnik – czy uwzględniamy dotacja, subwencji itp?
- Czy pre-proporcja zwalnia podatnika z obowiązku obliczania proporcji?
- Szczegółowe sposoby obliczania pre-proporcji – rozporządzenie dedykowane dla jednostek samorządu terytorialnego, a konieczność stosowania go w praktyce – orzecznictwo NSA.
- Korekta roczna, korekta wieloletnia – jak korygować proporcjonalnie odliczony VAT od inwestycji.
- Sprzedaż w trakcie okresu korekty, zmiana przeznaczenia i jej wpływ na odliczenie, nieodpłatne przekazanie inwestycji do zakładu lub spółki – wpływ na odliczenie VAT.
- Zmiany w rozliczaniu proporcji od 1 lipca 2023 r.
- Prawidłowe rozliczenie VAT - najważniejsze zagadnienia:
- Wpływ dotacji na podstawę opodatkowania VAT.
- Czynsz najmu/dzierżawy i opłaty za media.
- Korekta obrotu – rozliczenie faktur zmniejszających i zwiększających podstawę opodatkowania.
- Szczególne przypadki ustalania podstawy opodatkowania – dostawa gruntu czy też prawa użytkowania wieczystego, opłata przekształceniowa.
- Moment powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT m.in. określenie momentu wykonania usługi i dokonania dostawy towarów, usługi rozliczane okresowo, usługi budowlane, media.
- Fakturowanie: autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury, jako podstawowe warunki prawidłowego fakturowania, informacje obowiązkowe na fakturze i ich wpływ na odliczanie VAT, odsprzedaż usług – zasady refakturowania na przykładach, podzielona płatność w VAT i Biała Księga Podatników.
- Jakie kroki poczynić w kierunku przygotowań do wdrożenia faktur ustrukturyzowanych?
- Nadawanie uprawnień jednostkom organizacyjnym JST w zakresie dostępności do KSeF.
- Zwolnienia z opodatkowania – bieżące stanowisko KAS w kwestii zakresu stosowania zwolnień z opodatkowania w JST.
- Praktyczne problemy związane z JPK VAT:
- Nowe obowiązki związane z prowadzeniem ewidencji na potrzeby VAT.
- Dodatkowe wymogi znakowania faktur – czy dotyczą one również jednostki samorządu terytorialnego?
- Sankcje za nieprawidłowe wypełnienie deklaracji – jak się bronić?
Prowadzący:
Andrzej Malenta
Wieloletni pracownik Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie podatku VAT, w tym kilka lat na stanowiskach kierowniczych. Odpowiedzialny za wydawanie interpretacji indywidualnych w zakresie VAT przez Dyrektora IS w Warszawie. Wieloletni wykładowca w zakresie zagadnień związanych z podatkiem VAT, autor licznych publikacji.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.