Offboarding – zakończenie współpracy z pracownikiem
Offboarding to jednym z kluczowych elementów budowania zdrowej kultury w organizacji. Ma on nie tylko wpływ na reputację firmy oraz relacje z byłymi pracownikami. Przede wszystkim jest doskonałą okazją do poznania perspektywy osoby opuszczającej firmę, która może być nieocenioną dawką wiedzy o tym, co warto zmienić lub kultywować w danej organizacji.
Podczas warsztatu dowiesz się, jak stworzyć przyjazny i uporządkowany proces offboardingu, który zapewni płynne przejście pracownika, zabezpieczy interesy firmy, a także zbuduje pozytywne doświadczenie kończące współpracę. Skuteczny offboarding minimalizuje ryzyko utraty cennej wiedzy, wspiera płynność operacyjną oraz utrzymuje dobre relacje z byłymi pracownikami, którzy mogą stać się ambasadorami marki lub wrócić do firmy w przyszłości.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
- Wprowadzenie do offboardingu.
- Czym jest offboarding i dlaczego jest równie ważny jak onboarding?
- Przedstawienie etapów i znaczenia profesjonalnego zakończenia współpracy.
- Różnice między offboardingiem planowanym (np. odejście na emeryturę, zmiana kariery) a nieplanowanym (np. zwolnienia).
- Komunikacja w procesie offboardingu.
- Jak i kiedy poinformować zespół o odejściu pracownika?
- Przykłady konstruktywnej komunikacji podczas przekazywania decyzji o zakończeniu współpracy.
- Empatyczne podejście – jak przekazywać informacje w sposób, który minimalizuje negatywne skutki dla pracownika.
- Przekazanie wiedzy i obowiązków.
- Jak zadbać o transfer wiedzy i zabezpieczenie dokumentacji, danych i zasobów firmy.
- Przekazywanie obowiązków innym pracownikom i przygotowanie zespołu na zmiany.
- Kto powinien być zaangażowany w ten proces i jakie narzędzia mogą go wspierać?
- Aspekty psychologiczne offboardingu, jego wpływ na zespół i organizację.
- Wpływ relacji z byłymi pracownikami na przyszłe rekrutacje i rekomendacje.
- Jak zachować pozytywny kontakt z pracownikiem odchodzącym.
- Trudne sytuacje i wyzwania związane z odejściem pracownika.
- Ankieta odchodzącego pracownika – informacja zwrotna oraz analiza efektywności procesu offboardingu.
- Jak efektywnie prowadzić rozmowy końcowe, aby uzyskać wartościową informację zwrotną?
- Szczerość i otwartość jako kluczowe elementy w rozmowie z odchodzącym pracownikiem.
- Analiza efektywności procesu offboardingu oraz exit interview.
- Case study – czyli jak robią to inni (analiza I dyskusja).
- Globalne rozwiązania (Zalando, Netflix).
- Przykłady polskich firm (PZU, Grupa Pracuj, Asseco).
- Sesja Q&A.
Prowadzący:
Milena Sakaguchi
HR’owiec z wyboru i zamiłowania. Od ponad 8 lat wspiera firmy w budowaniu kultury organizacyjnej, marki pracodawcy (employer branding), doświadczeń kandydatów i pracowników również w wirtualnej rzeczywistości. Tworzyła i realizowała globalne projekty związane z rozwojem talentów.
Certyfikowany Coach, Trener Wystąpień Publicznych. Konsultant obszaru DEIB (Diversity, Equity, Inclusion & Belonging) oraz Liderstwa.
Mentor w programach rozwojowych dla osób indywidualnych i startupów.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.