PODATKI BRANŻOWE – specyfika sektora medycznego pod kątem podatkowym (szkolenie 3-dniowe)
Specyfika sektora medycznego pod kątem podatkowym stała się inspiracją do stworzenia dedykowanego cyklu szkoleń dla służb finansowych i księgowych tych podmiotów. Zapraszamy na spotkania szkoleniowe, które skupiają się na praktycznych zagadnieniach i najnowszym orzecznictwie podatkowym.
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
Temat 1 – Podatek VAT w podmiotach medycznych.
Dzień pierwszy szkolenia to tematyka fakturowania, KSeF, JPK, bieżącego rozliczenia VAT w sektorze.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) zamiast Centralnego Rejestru i jego zastosowanie w podmiocie medycznym, jako wystawiającym i otrzymującym faktury. Uprawnienia do korzystania z KSeF – przygotowanie do rewolucji, rozgrzewka:
- Co to jest KSeF i do czego ma służyć?
- Pojęcie faktury ustrukturyzowanej, tj. wystawianej w ramach KSeF.
- Akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej.
- Wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej.
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych i związane z tym skutki dla podatnika.
- Faktury korygujące w KSeF.
- Faktura uproszczona i faktury do paragonu a KSeF.
- Faktura zaliczkowa w KSeF.
- Dostęp do faktur w KSeF.
Omówienie aktualnych schematów JPK w zakresie zgodności oznaczeń JPK z KSeF, symbole GTU i procedur z JPK na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny:
- Podstawa opodatkowania i podatek należny od poszczególnych rodzajów transakcji.
- Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące poszczególne dostawy i usługi (GTU – klasyfikacja z punktu widzenia sprzedawanych towarów i usług).
- Dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące powiązania pomiędzy podatnikiem a kontrahentami innymi niż jednostki budżetowe.
- Faktura do paragonu (ujęcie w ewidencji VAT) oraz faktura uproszczona w nowym JPK_VAT.
- Oznaczenia dowodów sprzedaży – kiedy podatnik ma je zastosować? dokument wewnętrzny, faktura do paragonu, dokument z kasy fiskalnej.
- Dodatkowe oznaczenia/kody dowodów nabycia u podatnika.
Symbole PKWiU i kody CN oraz ich zastosowanie na fakturach wystawianych przez podmiot medyczny.
Faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności i wydłużenie terminu w zakresie ich stosowania do 2025 roku.
Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania przez podmiot medyczny – wybrane zagadnienia:
- Usługi opieki medycznej.
- Obligatoryjna metoda kasowa w służbie zdrowia – m.in. kserokopie dokumentacji medycznej dla Sądów.
- Badania kliniczne.
- Usługi najmu i refaktura mediów.
- Podstawa opodatkowania i jej korekty.
- Świadczenia kompleksowe jednostki medycznej, a VAT.
- Stawki VAT w działalności jednostki medycznej – nie zawsze zwolnienie.
Pozostałe kwestie dotyczące rozliczenia podatku VAT przez podmiot medyczny:
- Odliczenie podatku naliczonego przez podmiot medyczny.
- Odliczenie według struktury sprzedaży / prewspółczynnika oraz korekty roczne.
- Mechanizm podzielonej płatności przez podmiot medyczny,
- Transakcje międzynarodowe (np. WNT, import i eksport usług, kwestia Brexitu) przez podmiot medyczny – wybrane problemy.
- Zasady przeliczania kwot wyrażonych w walucie obcej.
- Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego i faktura VAT RR.
- Czynności nieodpłatne przez podmiot medyczny.
- Zwolnienie podmiotowe przez podmiot medyczny – wskazanie takiej możliwości dla mniejszych placówek.
- Biała lista i KUP a Polski Ład.
- Zmiany od 2023 r. (m.in. VAT SLIM 3).
Temat 2 – Podatek dochodowy w podmiotach medycznych (CIT, PIT – obowiązki Płatnika).
Dzień drugi szkolenia to usystematyzowanie najważniejszych zagadnień CIT dla sektora medycznego w ujęciu praktycznym.
Podmiot medyczny jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych:
- Zakres stosowania zwolnienia podmiotowego z CIT.
- Zakres stosowania zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego z CIT (wydatki na cele statutowe i niestatutowe).
Przychody podmiotu medycznego i zasady ich ustalania:
- Przychody należne w działalności medycznej w kontekście rozliczeń z NFZ (kontraktowe i ponadkontraktowe) – w tym ustalanie momentu powstania przychodu w przypadku przesunięcia rozliczeń w ramach limitu oraz nadwykonań.
- Przychody należne z tytułu wykonania usług medycznych na zasadach komercyjnych.
- Refaktura a przychód.
- Moment wykonania usługi: usługi wykonywane przez podmioty współpracujące – lekarzy, pielęgniarki, konsultantów, wolontariuszy itp., badania kliniczne, analizy, diagnostyka, ekspertyzy dla sądów i prokuratur, usługi szkoleniowe (w tym współpraca z uczelniami w zakresie kształcenia), usługi reklamowe, usługi najmu oraz dzierżawy, usługi hotelowe i gastronomiczne.
- Zasady rozliczania: przychodów w naturze, przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych.
- Zasady dokonywania korekty przychodów – w tym m.in. z tytułu: błędów w wystawionych fakturach, kwestionowania przez NFZ rozliczeń wykazanych przez podmiot medyczny świadczeń medycznych.
Koszty w działalności leczniczej.
- Koszty uzyskania przychodów: kwalifikacja ogólna, celowość/dokumentowanie.
- Podział na koszty bezpośrednie i pośrednie w działalności leczniczej.
- Zasady potrącalności kosztów w czasie – koszty „bezpośrednie” i „pośrednie.”
- Koszty rozliczane metodą kasową.
- Jak określić, które z wydatków są, a które nie są powiązane z celami statutowymi?
- Koszty podmiotów przekształcanych u następców prawnych.
- Wydatkowanie środków na działalność statutową, a przekształcenie.
- Korekta roczna podatku VAT w kosztach uzyskania przychodu.
- Zasady ujmowania wierzytelności nieściągalnych w kosztach podatkowych.
- Zasady dokumentowania kosztów.
- Zasady korygowania kosztów w działalności leczniczej: termin uregulowania zapłaty za faktury dokumentujące wydatki zaliczane do kosztów bezpośrednich oraz pośrednich, „Wyjście” towaru z magazynu, a brak zapłaty – konsekwencje w zakresie korekty kosztów, kontrowersje związane z momentem ujęcia korekty kosztów w rozliczeniach podatkowych podmiotu leczniczego – korekta „na bieżąco”, czy „wstecznie”? rozłożenie płatności na raty przez dostawcę, a konieczność korekty kosztów, regulowanie należności w kolejnych okresach rozliczeniowych skutkujące „kasowym” ujęciem kosztów – korzyści dla podmiotu leczniczego, brak zapłaty za faktury z tytułu nabycia bądź wytworzenia środka trwałego albo wartości niematerialnych i prawnych – obowiązkowa korekta w odniesieniu do amortyzacji.
Dzień trzeci szkolenia dla branży medycznej to kontynuacja tematyki CIT w sektorze medycznym, ale pod kątem środków trwałych i inwestycji, a także tzw. podatków ukrytych (WHT, podatek od przerzuconych dochodów) oraz MDR-ów.
Amortyzacja podatkowa składników majątku w podmiocie medycznym:
- Kryteria zaliczenia składnika majątku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji podatkowej.
- Zasady określania wartości początkowej – w tym m. in. otrzymanie przez podmiot medyczny sprzętu medycznego.
- Ulepszenie środka trwałego – wpływ na wartość początkową oraz odpisy amortyzacyjne.
- Przyłączenie oraz odłączenie części składowych i części peryferyjnych – wpływ na wysokość odpisów amortyzacyjnych.
- Metody oraz stawki amortyzacji.
- Straty w środkach trwałych oraz likwidacja środka trwałego, w tym inwestycji w obcym środku trwałym.
- Zaniechane inwestycje.
- Leasing środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- Środki trwałe sfinansowane z dotacji UE – zasady ich rozliczania przez podmiot leczniczy.
Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez podmioty medyczne:
- Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych.
- Przychody zwolnione z opodatkowania.
- Przychody niepodlegające opodatkowaniu.
- Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych.
- Dochody wolne od podatku.
- Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
- Koszty lat ubiegłych.
- Korekty przychodów i kosztów.
- Kalkulacja podatku.
Podatek u źródła (WHT).
- Konstrukcja opodatkowania – zasady poboru podatku przez płatnika.
- Należyta staranność/certyfikat rezydencji – warunki stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
- Przegląd świadczeń występujących w podmiotach medycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem u źródła.
Koszty pracownicze/obowiązki płatnika:
- Moment ujęcia kosztów pracowniczych i składek ZUS od 2023 r.
- Przegląd wybranych kosztów pracowniczych – świadczenia pozapłacowe.
- Zasady poboru zaliczki od 01.01.2023 r. – oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.
Zagadnienia wybrane:
- Podatek minimalny – wyłączenia dla spółek medycznych.
- Ulga na złe długi.
- Raportowanie schematów podatkowych w podmiotach z branży medycznej.
- Planowane zmiany w przepisach.
Prowadzący:
dr Ewelina Skwierczyńska
Licencjonowany doradca podatkowy; doktor nauk prawnych w dziedzinie prawa w specjalizacji prawo finansowe; założyciel TAX-ES Kancelarii doradztwa podatkowego oraz współzałożyciel i partner w LEX4YOU.
Ekspert podatkowy posiadający kilkunastoletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących podatku od towarów i usług, podatkowych optymalizacji działalności badawczo-rozwojowej, reorganizacji działalności gospodarczych każdej wielkości oraz rozliczeń podatkowych podmiotów prawa publicznego, w tym samorządowego.
Oprócz stałej obsługi Klientów Kancelarii jest autorką kilkudziesięciu publikacji z zakresu prawa podatkowego, w tym publikacji recenzowanych i punktowanych przez Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Stale uczestniczy w konferencjach i webinariach na całym świecie podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe.
Wykładowca akademicki, prowadząca studia podyplomowe na Uniwersytecie Wrocławskim i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Trener podatkowy i Partner wielu podmiotów rynku usług doradztwa podatkowego oraz specjalistycznych kancelarii prawnych.
Dziękujemy. Twoje zgłoszenie zostało przyjęte.
Potwierdzenie edycji danych uczestnictwa w szkoleniu otrzymasz również w osobnej wiadomości e-mail.